Artykuł sponsorowany

Kiedy warto wykonać audyt księgowy i na czym on polega?

Kiedy warto wykonać audyt księgowy i na czym on polega?

Każda firma niezależnie od jej wielkości, wiąże się z prowadzeniem dokumentacji. Aby zweryfikować jej prawidłowość, przeprowadza się audyt księgowy zwany także finansowym. Co dokładnie weryfikuje taki audyt? Czy jest on obowiązkowy, czy dobrowolny? Kto zajmuje się jego przeprowadzeniem w firmie? Przeczytaj ten artykuł, aby poznać odpowiedzi na te pytania.  

Na czym polega audyt księgowy?

Audyt księgowy to kompleksowa rewizja finansowa, podczas której ocenia się dokumentację  oraz kondycję finansową przedsiębiorstwa. Celem takiego audytu może być planowanie zbycia udziałów w spółce, analiza wypłacalności lub uwiarygodnienie własnej firmy w oczach inwestora. Podczas audytu księgowego przeprowadza się m.in. poprawność prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz systematyczność ich uzupełniania. Co więcej, sprawdza się także sprawozdania oraz sposoby rejestracji wykonanych operacji gospodarczych i procedur podatkowych. Osoba przeprowadzająca audyt księgowy weryfikuje również sprawy związane z kadrą i płacami. Wszystkie te działania pozwalają ostatecznie jasno określić sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstwa.

Kiedy warto wykonać audyt księgowy?

Przeprowadzenie audytu księgowego w niektórych przedsiębiorstwach jest obowiązkowe. Informację tą znajdziemy w ustawie o rachunkowości. Do największych podmiotów, które muszą przeprowadzać regularne audyty, są np. banki i spółki akcyjne. Jednak nawet jeśli w danej firmie audyt nie jest obligatoryjny, warto go przeprowadzić. Nie powinno się go traktować jedynie jako koniecznego wyszukiwanie błędów, ale jako możliwość poprawy niedociągnięć w księgowości firmy. Audyt księgowy pozwala sprawdzić przedsiębiorstwu, w jakiej jest kondycji finansowej, co pomaga w podjęciu ważnych dla firmy kroków. Co więcej, rewizja finansowa pomaga określić mocne i słabe strony firmy i zwiększa jej renomę.

Kto wykonuje audyt księgowy?

Audyt księgowy może być przeprowadzany wewnątrz firmy, czyli przez jednego z uprawnionych do tego pracowników. Warto jednak wiedzieć, że taka rewizja niesie za sobą ryzyko, że nie będzie obiektywna. Co więcej, nie sprawdza się to w małych firmach. Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu księgowego zewnętrznego, czyli przez księgowego wynajętego do tego zadania. Wykonywaniem takiej rewizji finansowej zajmuje się m.in. Biuro rachunkowe Ok-Service. Decydując się na taką kontrolę, masz pewność, że zostanie ona przeprowadzona obiektywnie i rzetelnie. Minimalizuje to ryzyko występowania nieprawidłowości w analizie, a do tego księgowy doradza, jak poprawić ewentualne niedociągnięcia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.