Konserwator wózków widłowych. Na czym polega ta praca?
Wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się wózek widłowy, prędzej czy później będą potrzebne usługi konserwatora wózków widłowych. Czasem konserwacja sprzętu jest zlecana podmiotowi zewnętrznemu, a innym razem w strukturach firmy przewidziane jest osobne stanowisko. Zależy to przede wszystkim od wielkości firmy i zakresu eksploatowania wózków widłowych w danym przedsiębiorstwie.
Jakie obowiązki ma konserwator wózków widłowych?
Nie każdy operator wózków widłowych ma uprawnienia konserwatora, choć te dwie funkcje nie wykluczają się nawzajem. Bywa więc, że stanowisko operatora i konserwatora pełni ta sama osoba.
Do obowiązków konserwatora wózków widłowych należy, ogólnie rzecz biorąc, gwarantowanie bezpieczeństwa operatorowi poprzez kontrolowanie stanu technicznego pojazdu. Konserwator dba o to poprzez następujące działania:
- sprawdzanie stanu układu napędowego i hamulcowego oraz podnośników i pozostałych elementów, m.in. oświetleniowych czy sygnalizacyjnych, co 30 lub 60 dni;
- naprawa usterek i awarii;
- wykluczanie z użytku niesprawnego sprzętu;
- prowadzenie wymaganej dokumentacji, m.in. spisywanie raportów.
Istnieją różne rodzaje wózków widłowych, dlatego też dostępne są dwa typy uprawnień konserwatorskich: IWJK (dotyczy wózków z automatycznym podnośnikiem) i IIWJK (dotyczy wózków z podnośnikiem manualnym). Konserwator może również sugerować operatorom, w jaki sposób właściwie użytkować pojazd.
Jak zostać konserwatorem wózków widłowych?
Aby zostać konserwatorem wózków widłowych, należy przejść odpowiedni kurs. Pracownik firmy Crevi Consulting z Drzonkowa tak komentuje tę kwestię:
Koszt takiego kursu to wydatek rzędu około 2 tysięcy złotych, pokrywa go z reguły pracodawca. To niewielka kwota, biorąc pod uwagę, jak stabilna jest to praca, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników ciągle rośnie. Mało tego, konserwator wózków widłowych zarabia średnio około 3 tysięcy złotych miesięcznie, co sprawia, że ewentualna inwestycja zwraca się bardzo szybko.
Należy przy tym wiedzieć, że kurs na konserwatora wózków widłowych kończy się egzaminem państwowym. Uprawnienia wydawane są bezterminowo przez Urząd Dozoru Technicznego i obowiązują na terenie całego kraju. Wymagania dla kandydata do egzaminu wyglądają następująco: musi mieć on zdobyte wykształcenie minimum zawodowe oraz wykazywać się zadowalającym stanem zdrowia. Egzamin nie należy do trudnych, biorąc pod uwagę, że w większości osoby do niego podchodzące już wykazują się podstawową wiedzą z zakresu technologii maszyn i mechaniki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana