Artykuł sponsorowany

Kto uczestniczy w rynku walutowym?

Kto uczestniczy w rynku walutowym?

Rynek walutowy rozumiany jest jako całokształt transakcji wymiany walut, a więc kupna-sprzedaży jednej waluty za drugą. Uczestników rynku walutowego można podzielić na uczestników rynku międzybankowego oraz rynku detalicznego. Warto mieć świadomość kim są najwięksi gracze na rynku walutowym oraz jakie jest miejsce osób fizycznych wśród większych instytucji.

Rynek międzybankowy

Rynek międzybankowy tworzą trzy najważniejsze grupy inwestorów. Pierwszą z nich są banki centralne. Mają one znaczący wpływ na rynek Forex, jednak ich rola to w większym stopniu utrzymanie polityki fiskalnej państwa, niż handel walutami. Jak mówi ekspert rynku walut z kantoru internetowego centnet.pl:

W celu utrzymania waluty swojego kraju na pożądanym poziomie, banki centralne mogą interweniować i wpływać na jej kurs, wykorzystując swoje rezerwy. Mogą sprzedawać i kupować walutę lub wpływać na jej kurs za sprawą zmian stopy procentowej.

Drugim ważnym graczem na rynku walut są banki komercyjne. Za ich pośrednictwem inwestorzy indywidualni, firmy i przedsiębiorstwa dokonują transakcji walutowych. Niektóre banki inwestują w waluty w celu osiągnięcia własnego zysku. Często powiązane są z brokerami, odsprzedają im waluty, generując znaczne zyski.

Brokerzy, działają zarówno na płaszczyźnie międzybankowej, jak i detalicznej. Pośredniczą oni pomiędzy rynkiem walutowym a klientami indywidualnymi lub instytucjami finansowymi. Ich rola to nie tylko umożliwianie dostępu do rynku walut. Oferują oni szeroki wachlarz usług doradczych w zakresie inwestowania i spekulacji, a ich zysk pochodzi z prowizji od zysków klientów.

Trzecią ważną grupą na rynku międzybankowym są wspomniane już instytucje finansowe. Są to wszelkie fundusze inwestycyjne czy emerytalne. Mogą w znaczący sposób wpływać na rynek walutowy, ponieważ obracają dużymi kwotami.

Rynek detaliczny

Na rynku detalicznym również wyróżnia się trzy grupy uczestników. Pierwszą z nich są instytucje parasolowe, inaczej hedgingowe. Ich nazwa (ang. hedge - ogrodzenie) wynika z dążenia do ograniczenia strat inwestorów, związanych z wahaniami cen.  Ich polityka inwestycyjna jest otwarta, ale niektóre z nich specjalizują się w określonego typu inwestycjach, np. właśnie walutowych. Ich działalność mocno dynamizuje rynek walut, jest dość ryzykowna, ale umożliwia osiągnięcie bardzo wysokich zysków.

Drugim uczestnikiem rynku walutowego są korporacje. Ich udział na rynku Forex związany jest przede wszystkim z działalnością eksportową i importową. Ze względu na specyfikę handlu międzynarodowego przedsiębiorcy zmuszeni są do wymiany walut oraz do zabezpieczania się przed ryzykiem walutowym.

Klienci indywidualni stanowią ostatnią grupę inwestorów i jest to najmniej znacząca, aczkolwiek stale rosnąca siła rynku walutowego. Prywatni inwestorzy jako grupa w znaczący sposób kształtują politykę walutową. To nie tylko spekulanci walutowi, którzy przewidują poziomy cen i zarabiają na kupnie i sprzedaży, ale także osoby fizyczne, które osiągają dochody w walucie obcej lub posiadają kredyt walutowy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.