LPG a CNG. Zestawienie porównawcze
W dobie rosnącej świadomości o zagrożeniu dla środowiska, a także dążenia do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu wzrasta popularność paliw alternatywnych, w tym paliwa gazowych. Czy jednak mówiąc o paliwach gazowych mamy zawsze na myśli jeden związek chemiczny? Okazuje się, że nie. Poza powszechnie spotykanym LPG zetknąć możemy się również z CNG. Jakie są różnice między nimi? Czy jedna instalacja gazowa może korzystać z nich obu?
LPG a CNG – podobieństwa i różnice
Wymieniając podobieństwa między LPG a CNG należy między innymi stwierdzić, że obie substancje są bezwonnymi gazami palnymi (w celach bezpieczeństwa nawania się je sztucznie, nadając im charakterystyczny, drażniący zapach). Oba są pełno wartościowymi paliwami silnikowymi i mogą być stosowane do zasilania silników samochodowych, wyposażonych w odpowiednio skonstruowane instalacje – stanowią one tańszą alternatywę dla benzyny i ropy (ich ceny w każdym okresie są niższe o około 50%). Są również bardziej ekologiczne, co wynika z niższej zawartości atomów węgla – skutkiem jest mniejsza emisja dwutlenku węgla. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Co z różnicami?
- Przede wszystkim należy pamiętać, że oba gazy pochodzą praktycznie z tych samych źródeł – wyjaśnia przedstawiciel firmy Auto Gaz Śląsk – LPG to skroplona mieszanina propanu i butanu,pozyskiwana w 60 % przy wydobyciu gazu ziemnego, w 40 % w procesie rafinacji ropy naftowej, podczas gdy CNG to wysoko sprężony gaz ziemny, składający się w 90% z metanu. Odmienny skład przekłada się właściwości gazów, np. Na ich gęstość oraz wartość opałową..
Czy jedna instalacja wystarczy?
Dość powszechnym wśród kierowców jest, że skoro LPG i CNG są gazami, to posiadając instalację gazową w samochodzie możemy tankować oba te rodzaje paliwa. W rzeczywistości tak nie jest. Choć istotnie niektóre komponenty mogą być wykorzystane zarówno do wykonania instalacji LPG i CNG, to pod żadnym pozorem nie należy stosować tych paliw zamiennie. Dlaczego?
- Wynika to między innymi ze sposobu magazynowania tych paliw na pojeździe. LPG zachowuje postać płynną przy ciśnieniu kilkunastu bar, podczas gdy gaz ziemny ze względu na swoją gęstość musi być sprężany do ciśnienia ciśnieniu 200 bar. Zbiorniki do przechowywania tych paliw na pojazdach różnią się od konstrukcją. Ściany zbiornika LPG wykonywane są ze blach spawanych o grubości około 3mm, podczas zbiorniki magazynujące wytwarza się formując stal o wysokiej wytrzymałości. Wtłoczenie CNG do zbiornika przeznaczonego do magazynowania LPG, doprowadziłoby do jego rozerwania.
Czy to bezpieczne?
Dobrze wykonania i sprawna, prawidłowo eksploatowana instalacja gazowa zapewnia całkowite bezpieczeństwo eksploatacji samochodów zasilanych LPG czy CNG, przez wiele lat ich użytkowania. Pojazdy zasilane tymi paliwami są poddane obowiązkowemu corocznemu badaniu technicznemu, ponadto zbiorniki magazynujące paliwo gazowe objęte są dozorem technicznym. Jednak musimy liczyć się z pewnymi trudnościami. Przykładowo parkowanie samochodów zasilanych LPG i CNG może być zabronione w niektórych, starszych garażach podziemnych, które nie zostały wyposażone w odpowiedni system wentylacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana