Maglownica. Charakterystyka i funkcje
Każdy samochód to skomplikowana maszyna, składająca się z licznych układów, podzespołów, elementów. Większość z tych komponentów jest na tyle istotna, że ich uszkodzenia praktycznie unieruchamia pojazd lub powoduje znaczne obniżenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jednym z takich elementów jest zębatkowa przekładnia kierownicza, potocznie nazywana również maglownicą. Czym ona jest i na czym polega jej zadanie?
Czym jest maglownica i do czego służy?
Maglownica to jeden z najważniejszych, podstawowych elementów układu kierowniczego w samochodzie. Jest to rodzaj przekładni zębatkowej, montowanej między kolumną kierownicy, a mechanizmem zwrotnicowym. Zadaniem maglownicy jest przekładanie ruchu obrotowego kierownicy na przesunięcie się belki mechanizmu zwrotniczego połączone z przednimi kołami samochodu – właśnie w ten sposób jesteśmy w stanie manewrować pojazdem. To czyni z maglownicy jeden z najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa elementów samochodowych. Jednocześnie jest to jedna z najbardziej podatnych na uszkodzenia części.
Awaria maglownicy – co może ją spowodować?
Maglownica to dość wrażliwy mechanizm, a czynników, które mogą prowadzić do jej uszkodzenia jest bardzo wiele. Dużym zagrożeniem są między innymi nierówności na drodze, szczególnie pokonywane przy zbyt wysokich prędkościach. Wiele uszkodzeń przekładni wynika z naszych własnych błędów i zaniedbań. Do uszkodzenia maglownicy możemy doprowadzić przykładowo wjeżdżając z dużą prędkością na krawężniki bądź manewrując kierownicą kiedy samochodu stoi w miejscu. Prowadzi to do nadmiernego obciążenia całego układu kierowniczego, w szczególności przekładni. Wielu kierowców nie ma świadomości, że nawet montaż opon o zbyt niskim profilu może mieć szkodliwy wpływ na stan maglownicy. Dzieje się tak, ponieważ opona jest odpowiedzialna w pewnym stopniu za amortyzację przeciążeń, powstających w momencie wjechania na nierówność. Jeśli opona ma niski profil, nie jest w stanie skutecznie stłumić powstałej siły, która w efekcie jest przekazywana na układ kierowniczy. Po czym poznać, że maglownica uległa uszkodzeniu?
- Uszkodzenia maglownicy trudno rozpoznać, ponieważ zwykle są one następstwem trwającego od dłuższego czasu, stopniowego niszczenia – mówi przedstawiciel firmy Auto Układ – Z czasem po prostu przyzwyczajamy się do jej niepoprawnego działania. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na prace układu kierowniczego. O uszkodzeniu maglownicy może świadczyć powstający na niej luz, niska precyzja sterowania kołami czy też wydawane przez nią podczas manewrowania dźwięki.
Naprawa czy regeneracja?
Uszkodzoną maglownicę można wymienić na nową lub poddać regeneracji. Na które rozwiązanie lepiej się zdecydować? Wymiana maglownicy jest inwestycją dość drogą i powinna być wykonywana wyłącznie w sytuacji, kiedy element nie nadaje się do naprawy. Regeneracja jest dużo tańsza, dzięki niej możliwie jest przywrócenie sprawności maglownicy w większości przypadków zużycia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana