Artykuł sponsorowany

Na czym polega mikrofiltracja?

Na czym polega mikrofiltracja?

Mikrofiltracja to zabieg, w trakcie którego surowe mleko poddawane jest mechanicznemu oczyszczaniu w celu redukcji ogólnej liczby znajdujących się w nim bakterii i innych zanieczyszczeń. Dzięki temu, produkt staje się bezpieczniejszy dla zdrowia ludzi, a termin jego zdatności do spożycia wydłuża się. Czy mikrofiltracja jest przełomem w produkcji mleka?

Jak przebiega proces mikrofiltracji?

Proces mikrofiltracji odbywa się w instalacjach membranowych z filtrami o odpowiedniej średnicy porów (najczęściej 1,4 μm). Tak gęste sito zatrzymuje wszystkie komórki drobnoustrojów chorobotwórczych. W efekcie zabiegu dochodzi do fizycznego usunięcia bakterii i przetrwalników z mleka na poziomie 99,5%-99,9%. Końcowy produkt jest tak czysty mikrobiologicznie, że mógłby być spożywany bez pasteryzacji (choć zwykle poddaje się go temu procesowi w niskiej temperaturze). 

Według specjalisty z firmy ALIMA BIS, producenta i dostawcy urządzeń dla przemysłu mleczarskiego, mikrofiltracja ma także inne zastosowania: technologia coraz częściej wykorzystywana jest do frakcjonowania białek mleka, oczyszczania solanki po produkcji serów lub rozdziału fosfolipidów serwatki.

Ponadto usuwanie bakterii z mleka na drodze mikrofiltracji stało się standardem podczas przygotowania surowca do produkcji serów w większości zakładów mleczarskich. Z tego względu producenci instalacji membranowych stale zajmują się doskonaleniem swoich urządzeń, przygotowując sprzęt do wielozadaniowej pracy. 

Właściwości mleka mikrofiltrowanego

Ostatnio wzrosła popularność mleka mikrofiltrowanego. Konsumenci cenią jego smak oraz wartości odżywcze. Metoda przetwarzania produktu nie wiąże się z dodawaniem do niego obcych substancji chemicznych. W procesie mikrofiltracji mleko jest jedynie delikatnie podgrzewane do stosunkowo niskiej temperatury (nie więcej niż 74°C). W związku z tym ubytki witamin i składników mineralnych z surowca są nieznaczne. Pozostaje on bogaty w wolne aminokwasy oraz mikroelementy. 

Co więcej, ostateczny smak produktu nie różni się od smaku świeżego mleka. Termin jego przydatności do spożycia wynosi 16-21 dni. Z kolei sterylizacja i pasteryzacja w wysokiej temperaturze znacznie obniża wartość odżywczą produktów mlecznych, a także pozostawia posmak gotowania mleka. Z tego względu lepiej korzystać z oferty rynkowej producentów, wykorzystujących technologię membranową, która obecnie jest jedyną metodą na zapewnienie mleku naturalnej świeżości i długiego okresu przydatności do spożycia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.