Artykuł sponsorowany

Na czym polega proces due diligence? Przeglądy podatkowe bez tajemnic

Na czym polega proces due diligence? Przeglądy podatkowe bez tajemnic

Proces due diligence to zagadnienie, które kojarzone jest jedynie w wybranych kręgach. Wiedzę na jego temat mają między innymi przedsiębiorcy, którzy doświadczyli w swojej firmie tego typu badania. Na czym dokładnie polega proces due diligence i kiedy osoby prowadzące biznes muszą liczyć się z koniecznością przeprowadzenia takiego badania.

Jak przebiega proces due diligence? Co dokładnie jest sprawdzane podczas przeprowadzanego badania?

Due diligence to wyrażenie używane w kontekście kompleksowych badań kondycji przedsiębiorstw. W związku z tym procesem due diligence jest inaczej przegląd podatkowy, wykonywany przez takie podmioty jak firma doradztwa podatkowego Experto in Tributis z Warszawy.

Celem przeprowadzenia tego typu sprawdzenia jest weryfikacja rozliczeń i identyfikacja potencjalnego ryzyka podatkowego. W trakcie badania due diligence dochodzi do kontroli licznych dokumentów świadczących o aktualnej kondycji badanego przedsiębiorstwa. W ofercie firm wykonujących przeglądy podatkowe znajdują się następujące usługi:

  • weryfikacja stanu prawnego przedsiębiorstwa,
  • analiza i przegląd dokumentacji księgowej,
  • przegląd sprawozdań finansowych i ksiąg rachunkowych,
  • przegląd i analiza wyników badania sprawozdania finansowego,
  • przegląd problemowy, weryfikujący skalę konkretnego zagrożenia.

Warto jednak zaznaczyć, że szczegóły i zakres sprawdzenia tego typu zależy od wymagań klienta firmy specjalizującej się w wykonywaniu przeglądów podatkowych w Warszawie lub realizowanych w innej miejscowości. Dużo zależy od rodzaju działalności prowadzonej przez klienta, okresu, za jaki przegląd ma być przeprowadzony, a także obszarów, których będzie dotyczyć planowane badanie.

Niemniej cel dokonania tego typu sprawdzenia jest zawsze identyczny. Audyt wewnętrzny umożliwia wykrycie ewentualnych błędów i ich skorygowanie. Warto pamiętać o tym, że nieścisłości odnalezione przez przedstawicieli urzędu skarbowego podczas przeprowadzanej przez nich kontroli skarbowej mogą powodować konsekwencje w postaci odpowiedzialności karnoskarbowej podatnika.

Kiedy najczęściej przeprowadzane jest badanie due diligence?

Proces due diligence dokonywany jest między innymi wtedy, kiedy planowana jest sprzedaż przedsiębiorstwa: kupujący chcą weryfikować stan nabywanych przez siebie firm. Tego typu badanie przeprowadzane jest też podczas sprzedaży akcji lub udziałów, oddłużania, wywłaszczenia bądź połączenia spółek kapitałowych. Dochodzi do niego także wtedy, kiedy rozpoczęto proces wprowadzania przedsiębiorstwa do obrotu publicznego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.