Artykuł sponsorowany

Na czym polega skup trzody chlewnej?

Na czym polega skup trzody chlewnej?

Boczek, golonka, karkówka, żeberka, schab… podczas zakupów w sklepie mięsnym klient nie ma możliwości 100% oceny jakości wybieranych produktów. To na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za świeżość mięsa, jego walory smakowe i bezpieczeństwo. Właśnie dlatego najlepszą wieprzowinę można znaleźć w punktach sprzedaży masarni, które nie przetwarzają kupnych półtusz, a prowadzą własne ubojnie. 

Sposób przygotowania, użyte przyprawy, a w przypadku wędlin i kiełbas nawet rodzaj wędzarni – wszystko to przekłada się na ostateczny efekt pracy masarza. Na wartość zdrowotną, bezpieczeństwo i smak wyrobów mięsnych wpływa jednak nie tylko sposób obróbki. Nie bez znaczenia jest kondycja trzody przed ubojem, rodzaj skarmianej paszy i warunki, w jakich zwierzęta były chowane, a nawet ich wiek. Dlatego ubojnie i masarnie bardzo ostrożnie dobierają partnerów, którzy zaopatrują zakłady w tucznik i stawiają dostawcom rygorystyczne wymagania.

Ustalanie cen na skupie trzody chlewnej

Ceny tuczu nie są ustalane raz na zawsze, różnią się w poszczególnych rejonach Polski, a nawet w poszczególnych punktach skupu, dynamicznie zmieniają się w zależności popytu. Na cenę, jaką możemy zaoferować hodowcy za zwierzę, wpływa też jakość mięsa. Dlatego to nie masa ciała tuczu jest podstawą naliczania ceny, ale waga bita ciepła. Rozliczenie z hodowcą wg systemu klasyfikacji EUROP odbywa się więc na zasadzie premii za mięsność, wypłacanych już po uboju i oszacowaniu zawartości chudego mięsa – tłumaczy ekspert z zakładu przetwórstwa mięsnego Herold.

Stosowanie klasyfikacji EUROP jest korzystne zarówno dla masarni, jak i dla hodowców. Ci pierwsi zyskują gwarancję dobrej proporcji jakości do ceny żywca. Duże zakłady przetwórcze są zobowiązane do prowadzenia dokumentacji przeprowadzonej klasyfikacji mięsa wieprzowego, co służy ujednoliceniu cen na krajowym rynku. Największymi wygranymi są jednak klienci – na ich stoły trafiają coraz chudsze, a więc zdrowsze i smaczniejsze wędliny.

Zasady współpracy masarni z hodowcą

W branży mięsnej sprawdzony partner biznesowy jest na wagę złota. Masarnie ostrożnie dobierają kontrahentów – wszak jakość tusz przekłada się na jakość gotowych wyrobów i zadowolenie klientów. Dlatego skupy trzody chlewnej bardzo często współpracują z rolnikami na zasadzie stałych umów gwarantujących dostawę warchlaka i odbiór tucznika po ustalonych wcześniej cenach. Oprócz tak ścisłej współpracy skupy umożliwiają również wymianę handlową na zasadach wolnorynkowych; w takich przypadkach zawsze obowiązują zasady opisanej wcześniej klasyfikacji EUROP.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.