Artykuł sponsorowany

Na czym polega technologia druku 3D?

Na czym polega technologia druku 3D?

Drukowanie przestrzenne, czyli drukowanie 3D, to tworzenie trójwymiarowych przedmiotów za pomocą specjalnych drukarek. Wydruk powstaje na podstawie przygotowanego wcześniej na komputerze projektu. Początkowo drukarki trójwymiarowe służyły do drukowania prototypów, dziś z rozmachem wkracza na rynek i umożliwia produkowanie gotowych przedmiotów użytkowych. Zapotrzebowanie na usługi tego rodzaju rośnie, dlatego pojawia się coraz więcej firm, które mają je w swojej ofercie. Na czym polega druk 3D?

Jak działa drukarka 3D?

Ogólna zasada, na której opiera się druk trójwymiarowy, to warstwy. Przedmioty, które powstają w druku 3D, składają się z wielu warstw, ułożonych jedna na drugiej. Drukarka musi więc posiadać ruchome elementy, które pozwalają na druk kolejnej warstwy na tej, która powstała wcześniej. Rozdzielczość wydruku zależy od wysokości warstwy. Im jest ona mniejsza, tym lepsza, większa rozdzielczość powstałego wydruku. Przedmiot jest gładszy. Na jakość wydruku ma również wpływ zastosowany materiał, który nazywany jest filamentem. Najczęściej występuje w formie żyłek, które sprzedawane są na szpuli. Najpopularniejsze materiały do drukarek 3D to tworzywa termoplastyczne i żywice. Na rynku pojawiły się także drukarki, które tworzą przedmioty z metali.
Drukarka 3D daje nam wiele możliwości i zastosowań. Jednym z ciekawych przykładów wykorzystania drukarek są makiety architektoniczne. To bardzo dobra możliwość dla architektów, którzy chcą zaoferować swoim klientom coś więcej, niż komputerowe wizualizacje - mówi nam przedstawiciel firmy Prodesktop3D z Warszawy. Namacalne wizualizacje są dla ludzi bardziej atrakcyjne. Kolejny przykład: drukowane elementy protezy ręki, które są znacznie tańsze niż zwykłe protezy.

Historia druku 3D

Koncepcja druku na papierze powstała już prawie 600 lat temu, przypisywana jest oczywiście Janowi Gutenbergowi. Wynalazł on ruchomą czcionkę. Za pomocą drukarskiej prasy wydrukował Biblię. Techniki druku 2D były przez wieki udoskonalane. Narodziny druku 3D to rok 1984, kiedy wynaleziona została stereolitografia. Technologia ta pozwalała wytwarzać modele na podstawie cyfrowych danych. Cztery lata później pojawiła się koncepcja technologii FDM (Fused Deposition Modeling), osadzania topionego materiału. To jedna z technik niskobudżetowego drukowania 3D, która polega na nanoszeniu warstw z materiałów, które ulegają stopieniu po nagrzaniu. Stopiony materiał wyciskany jest przez niewielką dyszę. Kolejna technologia to DLP (Digital Light Processing), która polega na utwardzaniu płynnej żywicy. Pozwala ona na uzyskanie przedmiotów o bardzo gładkich ściankach. Ostatnia technologia, którą chcemy omówić, to SLS (Selective Laser Sintering), czyli selektywne spiekanie laserowe. Wiązki lasera spajają specjalnie przygotowany proszek. Niewielkie drukarki 3D wbrew pozorom nie są bardzo drogie, więc jeśli chcemy sprezentować coś unikatowego osobie, która uwielbia majsterkować, na przykład montować urządzenia krok po kroku, jest to doskonały pomysł.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.