Najczęstsze usterki chłodnic samochodowych
Awarie układu chłodzenia to dla właścicieli pojazdów ogromny problem. W grę wchodzą bowiem potencjalnie spore wydatki na naprawę. Niektórym uszkodzeniom można jednak zapobiegać, a kluczem do sukcesu jest – jak często w takich przypadkach – regularne serwisowanie i kontakt z zaufanym usługodawcą. Jakie są najczęściej występujące usterki chłodnic samochodowych?
Co trzeba wiedzieć?
Dynamiczny postęp techniczny i coraz większy stopień skomplikowania silników doprowadziły do tego, że usterki zaczynają się pojawiać już po kilku latach intensywnej eksplantacji chłodnic.
Tym samym większe znaczenie ma obecnie świadomość występujących usterek i sposobów radzenia sobie z nimi – przekonuje ekspert z zespołu serwisów samochodowych Radiator Service, specjalizujących się w awariach układu chłodzenia.
Wycieki lub przegrzanie
Częstą nieprawidłowością jest przegrzanie (lub – rzadziej – niedogrzanie) całego układu oraz wycieki płynu. Jeśli urządzenie wyposażone jest we wskaźnik temperatury, warto na niego regularnie spoglądać. Jeśli natomiast chodzi o wspomniane wycieki, to kierowca najczęściej ma do czynienia w takiej sytuacji z uszkodzeniem chłodnicy lub węża. Zdecydowanie tańszy przy wymianie jest ten drugi element.
Liczy się szybka reakcja na zaistniały problem. Zbyt długie zwlekanie z naprawą może skutkować całkowitym uszkodzeniem usterki pod głowicą, a niekiedy nawet zatarciem jednostki napędowej. Nagle z kilkudziesięciu złotych za serwis, robi się kilkaset lub nawet kilka tysięcy złotych.
Zabrudzony element
Podwyższona temperatura układu chłodzenia może mieć dość banalny powód. W starszych modelach pojazdów niestety często mamy do czynienia z zabrudzeniem chłodnicy. Liście, błoto, owady lub mech znacząco obniżają wydajność elementu.
Zanieczyszczenia można usunąć samodzielnie, np. myjką ciśnieniową. W przypadku zaniedbania trzeba liczyć się z koniecznością wymiany na nową część.
Uszkodzenie pompy wody
Pompa powinna wytrzymać nawet 100 tysięcy kilometrów jazdy. Tyle teoria. Niestety gdy dystans ten wydaje się być zbyt duży lub gdy trafił się po prostu gorszy model elementu, to rzutuje to na wydajność całego układu chłodniczego.
Pompę wody można wymienić na przykład na etapie zmiany paska rozrządu. Warto dopytać o to zaufanego mechanika.
Awaria termostatu
Stosunkowo często awariom ulega termostat. Problem jest dość skomplikowany. Jeśli element pozostawiono w pozycji otwartej i ruch płynu chłodniczego odbywał się cały czas przy użyciu dużego obiegu, to wydłuża się po prostu proces uzyskania temperatury roboczej. Na szczęście w takiej sytuacji nie ma ryzyka przegrzania silnika, mimo że sama sytuacja bywa uciążliwa dla kierowcy.
Inaczej rzecz się ma w przypadku zamknięcia termostatu, gdy płyn chłodniczy stale będzie pracować w obiegu zamkniętym. W rezultacie dochodzi do przegrzania, co skutkuje na przykład uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana