Objawy i diagnoza dyskalkulii.
Dyskalkulia jest oznaczeniem problemów związanych z nauką matematyki. Problem jednak nie dotyczy zwykłych trudności związanych z nauką tabliczki mnożenia, czy wzorów na obliczenie pól figur geometrycznych, czyli problemów, które dotykają większą liczbę uczniów w szkołach. Dyskalkulia oznacza trudności z percepcją i zrozumieniem najprostszych zadań, jak np. rozpoznawaniem symboli liczb czy określaniem ilość znajdujących się w obrębie wzroku przedmiotów. Jakie są jeszcze objawy dyskalkulii, jakie są jej przyczyny oraz na czym polega diagnostyka – Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Co to jest dyskalkulia?
Jak pokazaliśmy we wstępie naszego artykułu, dyskalkulia oznacza zaburzenia, które powodują trudności w zrozumieniu najprostszych zagadnień matematycznych. Osoba cierpiąca z powodu dyskalkulii nie potrafi sobie poradzić nawet z najprostszymi zadaniami obejmującymi liczenie oraz problemy matematyczne, i to pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego związanego z innymi dziedzinami życia. Jak tłumaczy nasz rozmówca, psycholog pracujący w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Carpe Diem w Szczecinie:Problem dyskalkulii wbrew pozorom nie jest wcale tak rzadki. Według statystyk z lżejszymi lub cięższymi objawami tej przypadłości musi się mierzyć aż od 3 do 5 proc. wszystkich dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. To bardzo dużo. Warto jednak wiedzieć, że mianem dyskalkulii oznaczamy bardzo wiele rodzajów upośledzenia zdolności matematycznych.
Rodzaje dyskalkulii
Kontynuując wypowiedź naszego eksperta, wyróżniamy m.in. takie rodzaje dyskalkulii:- Dyskalkulia werbalna, która oznacza niezdolność oznaczenia pojęć i relacji matematycznych,
- Dyskalkulia graficzna, która na tym, że dziecko nie potrafi zapisać symboli matematycznych, a czasem także liczb,
- Dyskalkulia leksykalna, która oznacza zaburzenia polegające na błędnym odczytywaniu symboli matematycznych,
- Dyskalkulia operacyjna, która uniemożliwia wykonywanie nawet najprostszych działań matematycznych, np. zamiast odejmować, dziecko dodaje liczby.
- Dyskalkulia pojęciowo-wykonawcza (ideognostyczna), która objawia się problemami w zrozumieniu zależności między liczbami.
- Dyskalkulia wykonawcza, która opisuje trudności z opisywaniem obiektów w sposób matematycznych, np. z uszeregowywaniem wartości od najmniejszej do największej lub z określaniem który przedmiot jest mniejszy, a który większy.
Diagnozowanie dyskalkulii
Badanie diagnostyczne w kierunku dyskalkulii zazwyczaj jest wykonywane przez neurologa lub neuropsychologa i polega na wykonaniu przez pacjenta prostych zadań matematycznych. O dyskalkulii można mówić w sytuacjach gdy pacjent ma problemy z rozwiązaniem tych zadań, a jednocześnie możemy wykluczyć ewentualne problemy z widzeniem lub słyszeniem, problemy neurologiczne lub psychiczne, wcześniejsze zaniedbania edukacyjne czy opóźniony rozwój umysłowy. Dyskalkulia jest spowodowana przez dysfunkcję określonych obszarów mózgu, a nie przez czynniki zewnętrzne.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana