Artykuł sponsorowany

Ogrzewanie w domu i jego wpływ na środowisko. Jak grzać ekologicznie?

Ogrzewanie w domu i jego wpływ na środowisko. Jak grzać ekologicznie?

W warunkach naszej strefy klimatycznej ogrzewanie domu jest niezbędne. Do wyboru mamy różne rodzaje systemów grzewczych oraz paliw. Zanim jednak zdecydujemy się na określony sposób ogrzewania, powinniśmy dowiedzieć się, ile ciepła potrzebuje nasz dom do zachowania komfortowych warunków. Osoba odpowiedzialna za to zadanie musi uwzględnić grubość ścian, przenikalność ciepła przez okna i liczbę mostków termicznych. Ta informacja pozwoli bardziej określić nasz wybór.

Grzejniki czy ogrzewanie płaszczyznowe?

W różnych domach montuje się różne sposoby ogrzewana. Jedną z podstawowych decyzji jest wybór pomiędzy grzejnikami ściennymi a ogrzewaniem podłogowym. Każde rozwiązanie wymaga podłączenia instalacji, której nie wykona się bez gruntownego remontu. W przypadku grzejników możemy wybrać dowolny kocioł, lecz nie poleca się podłączania ich do pompy ciepła. Grzejniki dobiera się do temperatury zasilania w granicach 55-75oC, a dla pompy jest to wartość bardzo duża. Pompa ciepła doskonale sprawdza się z ogrzewaniem płaszczyznowym. Może to być ogrzewanie podłogowe, sufitowe lub ścienne. W tym przypadku temperatura zasilania przeważnie nie przekracza 40oC.

Kocioł czy pompa ciepła?

Na rynku znajdziemy kotły różnego rodzaju. Powoli usuwane są z obiegu paliwa najniższej jakości na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań. Promuje się także wymianę tzw. kopciuchów, które generowały niewielką moc przy dużych ilościach zanieczyszczeń. Ogrzewanie gazem, olejem, węglem czy drewnem opałowym wciąż jest popularne ze względu na niską cenę. Jednak ogromne zużycie tradycyjnych paliw i ich powolny proces odnawiania sprawiają, że ich ceny mogą stale wzrastać. Do tego będą wprowadzane kolejne ograniczenia w stosunku do ich użycia ze względów środowiskowych. Zupełnie innym rozwiązaniem jest pompa ciepła. Do ogrzewania wody pobiera energię z ziemi, wody lub powietrza. Choć jej zakup i instalacja mogą wydawać się kosztowne, jest to forma grzewcza, której koszty zwracają się poprzez stałe dostarczanie niemal darmowej energii (zużycie prądu).

Ogrzewanie domu prądem

Elektryczne ogrzewanie płaszczyznowe składa się z przewodów, mat i folii zasilanych prądem. W tym przypadku nie trzeba instalować układu hydraulicznego, kotła, kotłowni i komina. Dzięki temu nasze koszty są obniżone o kilkanaście tysięcy złotych. Niektórzy twierdzą, że to rozwiązanie wcale nie jest tak dobre ze względu na wysokie ceny prądu. Pamiętajmy jednak, że nowoczesne budynki przeważnie mają niskie zapotrzebowanie na energię cieplną. Pod panelami najkorzystniej jest montować folie grzewcze, a pod deską barlinecką matę grzewczą. Płytki kleimy na drut montowany na siatce. Precyzyjne sterowanie systemem ogrzewania możliwe jest przez sieć WIFI. Czas montażu takiej instalacji dla mieszkania wynosi średnio 8 godzin, zaś dla domu maksymalnie 2 dni. Elektryczne ogrzewanie podłogowe często jest instalowane w nowoczesnych domach energooszczędnych lub szkieletowych, gdzie ściana została dobrze zaizolowana lub po prostu składa się głównie z warstw izolacji wełny i styropianu.

Niskie koszty instalacji i wysoka funkcjonalność

Elektryczne ogrzewanie podłogowe to także rozwiązanie popularne w letniskowych domkach lub niewielkich obiektach na wynajem ze względu na niską cenę instalacji i dużą funkcjonalność. Przed wyruszeniem np. na domek działkowy można uruchomić podwyższenie temperatury, by w momencie przybycia mieć już określone ciepło. Podobnie jest z domkami na wynajem – najemca lub wynajmujący mogą ustawiać pożądaną temperaturę. Ogrzewanie posiada funkcję przeciwzamrożeniową, dzięki czemu temperatura nie spadnie poniżej 5oC.

Specjalista z firmy „Grzej Dobrze” w Oświęcimiu mówi: Koszt instalacji naszego ogrzewania w domu o wielkości użytkowej 100 m2 waha się w granicach 10 – 12 tys. zł wraz ze sterownikami WIFI. Jest to ¼ kosztów instalacji ogrzewania konwencjonalnego z kotłem na gaz lub ekogroszek. Powstałą różnicę można przeznaczyć na montaż instalacji fotowoltaicznej, która będzie produkowała nam prąd na ogrzewanie. W efekcie poniesiemy koszty o około 10% niższe niż w przypadku systemu konwencjonalnego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.