Opony wielkogabarytowe OTR. Charakterystyka

Opony to jeden z najważniejszych elementów układu sterowniczego każdego pojazdu samochodowego. To właśnie od opon w dużej mierze zależy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Im większy pojazd, tym większe wymagania w stosunku do ogumienia. Opony przeznaczone do montażu w dużych pojazdach o zastosowaniu przemysłowym w znaczącym stopniu różnią się od opon stosowanych w autach osobowych. Zbiorczo nazywa się je oponami OTR.
Czym są opony OTR?
Skrót OTR pochodzi od angielskiego zwrotu Off The Road, czyli poza drogą.Wbrew powszechnemu przekonaniu nie są to opony stosowane wyłącznie w trudnych warunkach terenowych – mówi przedstawiciel firmy Magna Tyres Polans – Zalicza się do nich wszelkiego rodzaju ogumienie przemysłowe, wykorzystywane poza drogami, a więc między innymi w maszynach budowlanych i przemysłowych czy w pojazdach do obsługi portów i terminali przeładunkowych. Oczywiście do każdej maszyny powinien być dobrany odpowiedni rodzaj opon – poszczególne modele różnią się między innymi rozmiarami, rzeźbą bieżnika oraz parametrami technicznymi.
Czym charakteryzują się opony OTR?
Z terminem OTR najpowszechniej kojarzone są opony przeznaczone do pracy w trudnych warunkach terenowych – wyposażane są w nie wszelkiego rodzaju maszyny budowlane, takie jak ładowarki, wozidła, dźwigi. Opony tego typu muszą odznaczać się:- Odpowiednim ukształtowaniem bieżnika – maszyny i pojazdy wykorzystywane na placach budowy czy w kopalniach odkrywkowych muszą zachować manewrowość w dużo trudniejszych warunkach, niż na płaskiej drodze. Zadaniem bieżnika jest zagwarantowanie odpowiedniej trakcji opony
- Nośność – czyli odporność na obciążenia. Te w przypadku maszyn budowlanych są znacznie większe, niż w samochodach osobowych czy ciężarowych. Wysoka nośność opony zapewnia odporność na odkształcenia spowodowane obciążeniem
- Wytrzymałość – poza wysokimi obciążeniami, opony narażone są na mechaniczne uszkodzenia w kontakcie z elementami otoczenia, na przykład ostrymi krawędziami kamieni. Opony OTR wykazują wysoką odporność na tego typu urazy i wszelkie powierzchowne uszkodzenia nie mają wpływu - jak może mieć to miejsce w przypadku opon osobowych - na dalszą eksploatację. Podobnie jak wszystkie inne typu ogumienia również opony OTR można poddawać naprawom w przypadku pojawienia się poważnych uszkodzeń, nawet kilkunastocentymetrowych.
Opony diagonalne i radialne
Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje opon OTR – diagonalne i radialne. Różnią się one pod względem konstrukcji, przede wszystkim rozkładu materiału z jakiego wykonane są nici osnowy. W oponach radialnych umieszczone są one względem siebie równolegle – w diagonalnych krzyżują się pod kątem od 20 do 40 stopni od płaszczyzny symetrii. Rozkład nici osnowy w dużym stopniu wpływa na właściwości opony. Ogumienie radialne, w szczególności całostalowe, aktualnie dominuje na rynku opon OTR, podobnie zresztą jak w przypadku innego rodzaju ogumienia, wypierając technologię diagonalną. Dzieję się tak dlatego, że opony radialne oferują bardzo wiele cech niedostępnych dla opon tradycyjnych. Po pierwsze, między osnową a bieżnikiem znajdują się dodatkowe warstwy opasania stalowego mające na celu wzmocnienie i usztywnienie czoła. Nici kordu nie krzyżują się, co skutkuje zmniejszeniem oporów toczenia opony, z kolei większa elastyczność, boków będąca wynikiem zastosowania linek o mniejszej średnicy, sprawia, że opona ma lepszy kontakt z nawierzchnią. Oznacza to mniejszy opór toczenia, mniejsze zużycie paliwa, większą przyczepność i większy komfort jazdy przy większych prędkościach. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana