Artykuł sponsorowany

Podstawowe formaty wydruków

Podstawowe formaty wydruków

Wydruki można realizować w wielu formatach, a najbardziej renomowane drukarnie są w stanie zaoferować w tym względzie wiele rozwiązań. Klienci często gubią się w dostępnych opcjach, co jest zupełnie zrozumiałe, bo jest ich bardzo dużo i mają zróżnicowane oznaczenia literowe i cyfrowe. Co warto wiedzieć na ten temat? Który format wybrać?

Format wydruku – czyli co takiego?

Format to, innymi słowy, parametry długości i szerokości przedstawione w jednostkach miary metrycznej, odnoszące się do arkusza papieru przeznaczonego do druku. Natomiast rozmiar finalnego produktu postrzegany jest jako iloczyn długości i szerokości stron bloku wkładu. W poligrafii jest to pierwszy i podstawowy wyznacznik tego, jaki produkt klient chce otrzymać.  

Normy formatów dla arkusza papieru

Format zawsze jest ujednolicony, co oznacza, że nie ma znaczenia, w jakiej drukarni wykonuje się zlecenie – wszędzie dane parametry, oznaczone właśnie poprzez format, są jednakowe.

W Polsce oraz w innych krajach europejskich do druku wykorzystywane są arkusze o formatach określonych przez międzynarodową normę ISO 216: A, B i C. W każdej z tych grup wyróżnia się dziesięć wielkości formatów podawanych w milimetrach. Występują oznaczenia podstawowe, takie jak A4, oraz oznaczenia powiększone typu A4+. Różnica między nimi jest taka, że ten drugi jest większy o kilka milimetrów.

Najpopularniejszy format, czyli grupa A

Zdecydowanie najczęściej można spotkać się z arkuszami papieru w formacie A. Są one przeznaczone do druku niewielkich wydawnictw, takich jak książki, czasopisma, broszury czy ulotki.

Poniżej zamieszczono oznaczenia podstawowego formatu A (bez oznaczeń powiększonych „+”), wraz z rozmiarami podanymi w milimetrach.

  • A0: 841×1189.

  • A1: 594×841.

  • A2: 420×594.

  • A3: 297×420.

  • A4: 210×297.

  • A5: 148×210.

  • A6: 105×148.

Po takie wydruki najczęściej zgłaszają się klienci indywidualni. Tego typu usługi świadczą drukarnie takie jak Anex z Wrocławia. Przeważnie można zamówić dowolną ilość kopii danego materiału.

Format B – głównie na potrzeby biznesowe

Poza formatem A klienci decydują się także na wykorzystanie papieru w formacie B o bardzo szerokim zastosowaniu.

Do najchętniej wybieranych rozwiązań należą wydruki arkuszy w formacie B5, które zwykle wykorzystuje się do tworzenia książkowych kalendarzy czy terminarzy, także tych z logo i nazwą danego przedsiębiorstwa. Tak więc na produkty B5 i pokrewne częściej stawiają odbiorcy biznesowi, którzy poszukują nośników dla własnych lub zlecanych wydawnictw.

Poniżej zamieszczono oznaczenia podstawowego formatu B (bez oznaczeń powiększonych „+”), wraz z rozmiarami podanymi w milimetrach.  

  • B0: 1000×1414.

  • B1: 707×1000.

  • B2: 500×707.

  • B3: 353×500.

  • B4: 250×353.

  • B5: 176×250.

  • B6: 125×176.

Ciekawostką jest, że dawniej arkusze w formacie B były w drukarstwie formatami roboczymi, ponieważ miały technologiczne marginesy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.