Artykuł sponsorowany

Podstawowe znaki informacyjne – charakterystyka

Podstawowe znaki informacyjne – charakterystyka

Historia znaków drogowych jest bezpośrednio związana z historią motoryzacji – jest od niej tylko trochę krótsza. I zawsze też będzie o jeden krok w tył za motoryzacją, ponieważ to faktyczny ruch na drogach i jego potrzeby wyznaczają rozwój oznakowania tych dróg. Czy jednak znaki drogowe są rzeczywiście tym, za co się je powszechnie uważa?

Czemu właściwie mają one służyć?

Znaki drogowe określa  Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych ( Dz. U. z 2002 r. Nr 170, poz. 1393).
Wbrew wrażeniu, które można czasem odnieść – znaki drogowe nie są stawiane ani złośliwie, ani przypadkowo, ani jako sztuka dla sztuki. Mają one spełniać cztery funkcje:
  1. Prowadzić kierowcę i w optymalny sposób doprowadzić do wyznaczonego miejsca;
  2. Robić to tak, aby kierowca był maksymalnie bezpieczny;
  3. Informować kierowcę o możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb (noclegu, jedzenia, położeniu stacji benzynowej lub szpitala);
  4. Informować o miejscach, które mogą go zainteresować lub być dla niego przydatne.
Inną funkcją znaków jest też uzyskanie płynności i optymalizacji ruchu, co fachowo nazywa się kanalizacją. Polega ona na tym, że wszyscy uczestnicy ruchu jadą płynnie, z prędkością dostosowaną do warunków i zapewniającej względne bezpieczeństwo oraz uniknięcie zastojów. Z pozoru brzmi to oczywiście nieco utopijnie, bo musielibyśmy założyć, że każdy uczestnik ruchu będzie ściśle stosował się do zasad ruchu i że nie wystąpią zdarzenia losowe – ale zjawisko kanalizacji możemy nieraz zaobserwować, i to wcale nie tak rzadko.

Znaki informacyjne

Znakiem informacyjnym na upartego można by nazwać każdy znak – w końcu znak zakazu wjazdu informuje, że nie wolno wjeżdżać w daną ulicę, bo w przeciwnym razie doprowadzimy do kolizji. Znak nakazu skrętu w prawo informuje, że skręcając w prawo ruch będzie przebiegał płynnie i bezpiecznie, a skręcić w lewo nie można, bo dojdzie do kolizji. Znak ostrzegawczy informuje nas natomiast, że za nim znajduje się coś, co może narazić nas na niebezpieczeństwo – i tak dalej, i tak dalej. Trzymając się jednak ogólnie (i oficjalnie) przyjętych zasad, znaki informacyjne wyczerpują punkty 3. i 4. z powyższej listy: informują o rodzaju drogi, sposobie korzystania z niej lub o obiektach, które się na niej znajdują. Mają one kształt prostokąta, na którym znajduje się biały, czarny lub czerwony obiekt na niebieskim tle.

Skąd biorą się znaki?

Współcześnie znaki drogowe produkują prywatne firmy, które muszą jedynie spełniać pewne założenia odnośnie ich wykonania i stawiania – nie jest tak, że każda firma może sobie wyprodukować jakikolwiek znak i postawić go gdzie chce, chyba, że wykonuje go na specjalne zamówienie, a znak będzie postawiony terenie prywatnym. Warto też wiedzieć, że te same firmy, np. firma Andros, mają w swojej ofercie o wiele więcej niż tylko znaki pionowe i poziome: architekturę miejską, akcesoria do kierowania ruchem, progi zwalniające i wiele, wiele innych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.