Podstawowy podział płyt blacharskich
Płyty blacharskie, nazywane inaczej ramami blacharskimi, to urządzenia, które służą do napraw samochodów. Jak wskazują nazwy, to urządzenia umożliwiające przeprowadzanie niezbędnych prac blacharskich, kiedy konieczne jest odbudowanie nadwozia uszkodzonego auta. Płyty blacharskie są zatem wykorzystywane w serwisach samochodowych, które zajmują się powypadkowymi naprawami. Przyjrzyjmy się konstrukcjom ram blacharskich, ich rodzajom i wyposażeniu.
Konstrukcje płyt blacharskich
Płyty blacharskie to konstrukcje wykonywane z grubościennych profili zamkniętych. Jak wskazuje firma Tapka z Krakowa, konstrukcja musi być sztywna i wytrzymała. Na niej mocuje się uszkodzony samochód, a na obwodzie płyty blacharskiej docer lub kilka docerów. Docery to słupy naprawcze, które są wyposażone w łańcuchy blacharskie i siłowniki hydrauliczne. Łańcuch docera jest dołączany do naprawianego elementu karoserii, a następnie za pomocą siłownika i pompy hydraulicznej ciągnie się go w kierunku przeciwnym do kierunku uderzenia.
Rodzaje ram blacharskich i ich wyposażenie
Ramy blacharskie do napraw samochodów produkuje się w wielu różnych wersjach. W większości dobrych warsztatów używa się dwóch rodzajów płyt blacharskich: płyty do drobnych napraw oraz ramy do napraw poważnych. Drobne naprawy stanowią zwykle większość napraw blacharskich.
Na rynku dostępne są modele ram przeznaczone do napraw samochodów o różnych gabarytach, do napraw samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych. W krakowskiej firmie, której się przyglądamy, klient może zamówić ramy blacharskie o zindywidualizowanych wymiarach, z frezowanymi prowadnicami i bez prowadnic. Wymiary standardowych ram to długość od 2000 do 5000 mm, szerokość 940 mm, grubość od 140 do 160 mm.
Jeśli chodzi o wyposażenie ram blacharskich, poza docerem z układem hydraulicznym, pompą, siłownikiem, ciśnieniowym wężem i atestowanym łańcuchem, w standardzie jest jeszcze kilka elementów. To zaciskowe szczęki do mocowania karoserii, ruchoma rolka, która umożliwia ciągnięcie w dół, kółka wsuwane w prowadnice ułożyskowane obrotowe, komplet wsuwanych stopek z możliwością regulacji wysokości oraz stopa wsuwana do unoszenia ramy.
W ofercie producenta – zakładu ślusarsko-tokarskiego, który świadczy też usługi obróbki skrawaniem i nie tylko – można znaleźć również różne dodatkowe elementy wyposażenia warsztatu, jak np. najazdy do wprowadzania pojazdu na ramę, specjalistyczne uchwyty (BMW, Mercedes, Renault, Nissan), czy docery pomocnicze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana