Renowacja samochodów klasycznych. Opis krok po kroku
Czy miłość do starych konstrukcji motoryzacyjnych wynika z nostalgii za latami młodości? Nie koniecznie. Zabytkowe pojazdy bowiem w tym samy stopniu cieszą starszych kierowców, jak i młodych pasjonatów czterech kółek. Jest to hołd złożony pionierom motoryzacji, chęć posiadania rzeczy ponadczasowej, a także doskonała lokata kapitału. Warto jednak przed zakupem samochodu zabytkowego dowiedzieć się, na czym polega renowacja samochodów klasycznych.
Dlaczego zabytkowe pojazdy są tak bardzo cenione?
Mogłoby się wydawać, że stare konstrukcje nie powinny budzić takich emocji. Poruszamy się bowiem supernowoczesnymi pojazdami, naszpikowanymi elektroniką i wszystkimi możliwymi systemami bezpieczeństwa. Mimo tego to samochody zabytkowe mają dusze, coś, co przyciąga i budzi podziw. Oldtimery – pojazdy wpisane do rejestru zabytków, a nawet youngtimery, czyli auta wyprodukowane przynajmniej 25 lat temu, ale nie starsze niż 50 lat, zwracają uwagę na drodze swoją oryginalnością, pięknem linii i efektownymi detalami. Jednak pod jednym warunkiem. Muszą być doskonale utrzymane i zadbane, a więc profesjonalnie odrestaurowane. Dlatego renowację klasycznych samochodów można powierzyć wyłącznie doświadczonej firmie, która przeprowadzi ją zgodnie ze sztuką i obowiązującym zasadami. Jedną z niewielu jest warsztat pojazdów zabytkowych Rzepecki Auto z Jabłonnej koło Warszawy, który również zajmuje się serwisem pojazdów zabytkowych i sprowadzaniem samochodów zabytkowych z zagranicy.
Renowacja samochodów zabytkowych
Odrestaurowanie samochodu zabytkowego wymaga dużej znajomości historycznych technik budowy aut oraz dawnych metod lakierniczych. Warunkiem utrzymania statusu pojazdu zabytkowego jest bowiem zakaz jego niszczenia i przerabiania, a także zgłaszanie większych napraw i wymiany głównych podzespołów do Konserwatora Zabytków. Pierwszym krokiem rekonstrukcji oldtimera jest demontaż nadwozia, którego poszczególne etapy są szczegółowo dokumentowane. W ten sposób odsłania się sukcesywnie mechanizmy pojazdu i umożliwia prace mechanikom. W tym czasie można zająć się renowacją powłok lakierniczych i przywróceniem im pierwotnego blasku. Dawne jednowarstwowe powierzchnie lakiernicze zastępuje się nowszymi technologiami i stosuje dodatkowe podkłady. Mechanicy równolegle pracują nad odzyskiwaniem i naprawą części układu jezdnego i napędowego. Brakujące i trwale uszkodzone podzespoły należy pozyskać lub odtworzyć, tak aby w możliwie największym stopniu zachować oryginalność konstrukcji. Finalnym etapem odnawiania auta zabytkowego jest montaż wszystkich elementów i regulacje układów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana