Rodzaje łodzi motorowych
Dzięki temu, że na rynku mamy dziś dostępne różne typy łodzi motorowych, każdy może znaleźć jednostkę pływającą odpowiadającą jego potrzebom. Poszczególne rodzaje motorówek różnią się zarówno rodzajem napędu, jak i zabudową pokładu czy akwenem, po którym można się nimi poruszać. Co warto wiedzieć o praktycznych konsekwencjach tych różnic? Szczegóły w artykule poniżej.
Główny podział łodzi motorowych
Podstawowy podział łodzi motorowych obejmuje ich trzy rodzaje: łodzie wypornościowe, półwypornościowe oraz ślizgowe. Dwa pierwsze to jednostki, które nie wchodzą w pełen ślizg, nie pływają one szybko, bo jest to zwykle prędkość ok. 15 węzłów przy długości łodzi 14 m. Z kolei łodzie ślizgowe mogą osiągać prędkość powyżej 20 węzłów. Tu występuje dodatkowy podział na: Hardtopy, Flybridge oraz katamarany. Różnice między nimi dotyczą m.in. obecności lub braku nadbudowy na łodzi, co wiąże się z ilością miejsca, jakim dysponować mogą użytkownicy danej jednostki podczas rejsu.Inne różnice między motorówkami
Łodzie motorowe mogą różnić się również tym, na jakiego rodzaju akweny są przeznaczone. Tę kwestię precyzyjnie reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 marca 2003r. (z późniejszymi zmianami), zgodnie z tymi zapisami prawnymi mamy podział łodzi ze względu na kategorie projektowe obejmujący jednostki: oceaniczne, pełnomorskie, przybrzeżne oraz śródlądowe. Łatwo się domyślić, że użytkownik ma inne oczekiwania wobec łodzi, w której chciałby się poruszać po morzu czy oceanie, a inne od jednostki przeznaczonej do pływania po rzece, jeziorze czy kanale. W wyżej wymienionych przepisach znajdziemy dokładne wyszczególnienie, jakiej maksymalnej sile wiatru oraz jakiej wysokości fali łódź musi sprostać, by móc ją zaliczyć do każdej z powyższych kategorii.Łódź z kabiną lub bez
Jak podpowiada ekspert z firmy Taurus Sea Power, różnicą widoczną na pierwszy rzut oka jest obecność lub brak kabiny. Jeśli na łodzi jest kabina, mamy do czynienia z łodzią kabinową, jeśli jej nie ma – z łodzią otwartą, czyli bezkabinową. Inny podział motorówek uwzględnia usytuowanie w nich silnika – tu możemy wyróżnić łodzie z silnikami stacjonarnymi lub z silnikami przyczepnymi. Jeśli mowa o silnikach, mogą być one spalinowe, czyli np. na olej napędowy czy benzynę lub elektryczne – tu napędem łodzi są np. akumulatory lub baterie słoneczne. Różnice między poszczególnymi modelami łodzi motorowych mogą też dotyczyć tego, z jakich materiałów je wyprodukowano. Najpopularniejsze z nich to: drewno (zwykle jego szlachetne odmiany), sklejka wodoodporna, fornir, metale, laminaty, guma.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana