Rodzaje olejów napędowych
Oleje napędowe znajdują zastosowanie w zasilaniu silników wysokoprężnych, zarówno tych montowanych w samochodach, jak i w maszynach czy urządzeniach. Charakteryzują się średnią gęstością i wartością opałową, a także zdolnością do samozapłonu w wysokich temperaturach. Są produkowane w kilku wariantach, dzięki czemu sprawdzają się w różnych warunkach pogodowych.
Jak powstają oleje napędowe?
Olej napędowy jest wieloskładnikową mieszanką węglowodorów naftenowych, parafinowych oraz aromatycznych, które wchodzą w skład ropy naftowej. Stanowi on jedną z frakcji, oddzielanej w przedziale temperatur 180-350 ⁰C. W takich warunkach dochodzi do wrzenia składników frakcji i ich destylacji. Oleje napędowe są nieco cięższe od nafty i lżejsze od olejów smołowych wykorzystywanych do produkcji smarów. Przechodzą również w stan gazowy w temperaturach wyższych niż benzyna. Rafinacja ropy nie jest wystarczająca do uzyskania paliwa wysokiej jakości. Wymaga ono jeszcze dalszej obróbki, w tym między innymi poddania katalitycznemu procesowi hydrorafinacji. Jego celem jest usunięcie nadmiaru siarki z produktu. W praktyce stosuje się różne procesy technologiczne, które mają wpływ na ostateczny skład mieszanki węglowodorów oraz ich wzajemne proporcje. Oznacza to, że każdy olej napędowy jest nieco inny. Podstawowym parametrem, który ją określa jest liczba centanowa (51–85). Wskazuje ona zdolność paliwa do samozapłonu. Inne właściwości oleju napędowego to między innymi:
- temperatura zapłonu: powyżej 55 °C,
- wartość opałowa: 43 MJ/kg,
- gęstość: 0,82–0,845 kg/dm3,
- stała stechiometryczna: 14,5 kg powietrza/kg paliwa.
Kilogram oleju napędowego zawiera też maksymalnie 200 mg wody, 10 mg siarki i 24 mg zanieczyszczeń.
Rodzaje olejów napędowych
Zależnie od składu chemicznego i innych wymienionych wyżej parametrów wyróżnia się kilka odmian tego paliwa. Powstają one w efekcie wykorzystania różnych procesów technologicznych. Wszystkie oleje napędowe dzieli się na:
- lekkie (LON),
- średnie (SON),
- ciężkie (CON),
- hydrorafinowane (HON),
- z hydrokrakingu (HCON),
- z krakingu katalitycznego (LCO).
Na potrzeby zastosowań w silnikach wysokoprężnych wytwarza się z nich różne mieszanki, dodatkowo uzupełnione dodatkami uszlachetniającymi czy poprawiającymi ich właściwości. W ofercie firmy EL-BO PALIWA Sp. z o.o., która specjalizuje się w produkcji olejów napędowych, znajdują się trzy typy takich paliw, przystosowane do określonych warunków klimatycznych. Letni wariant sprawdza się w temperaturach powyżej 0 ⁰C. Odmiana arktyczna (zimowa) powoduje blokowanie zimnego filtra w temperaturze nie wyższej niż -20 ⁰C. W sprzedaży jest też paliwo przejściowe przeznaczone na okres wiosenny i jesienny. Cięższą odmianą oleju napędowego jest jego wariant grzewczy, który znajduje zastosowanie w kotłach ogrzewających domy, mieszkania, kotłach parowych, piecach przemysłowych oraz technologicznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana