Artykuł sponsorowany

Rodzaje opraw zeszytowych

Rodzaje opraw zeszytowych

Według fachowej terminologii poligraficznej oprawa to nazwa produktu poligraficznego, który składa się z dwóch elementów – wkładu oraz okładki – złączonych ze sobą w sposób trwały. Bywa, że potocznie okładkę nazywa się również oprawą, co prowadzi do nieporozumień, ponieważ tak naprawdę okładka jest jedynie częścią składową oprawy.

Oprawa prosta czy złożona?

Istnieją różne rodzaje opraw. Główny podział polega na odróżnieniu opraw prostych od złożonych. O tych drugich można mówić, gdy grzbiet wkładu nie styka się bezpośrednio z grzbietem okładki, a w proces tworzenia oprawy zaangażowane są wyklejki. Najczęściej oprawy złożone będą oprawami twardymi i dotyczyć będą publikacji wieloskładowych.

Oprawy proste natomiast charakteryzują się tym, że grzbiety okładki oraz wkładu są złączone ze sobą bezpośrednio w sposób trwały. Oprawa zeszytowa należy właśnie do kategorii opraw prostych, wśród których wyróżnia się jeszcze oprawy przylegające i zakrywające oraz oprawy specjalne.

Co nazywamy oprawą zeszytową?

Oprawa zeszytowa składa się z jednoskładkowego wkładu oraz okładki zeszytowej. Okładka zeszytowa powstaje z jednego, złamanego na pół arkusza materiału, najczęściej o gramaturze wynoszącej ponad 170 g. Całość łączona jest bezpośrednio na grzbiecie. Pracownik drukarni Jantar ze Starych Babic komentuje:

Łączenie wkładu z okładką w oprawie zeszytowej może zostać dokonane w różny sposób, najczęściej za pomocą metalowych zszywek, choć zdarza się także, że używane w tym celu są nici – najczęściej wówczas, gdy chce się zyskać określony efekt estetyczny. Podczas łączenia wkładu z okładką w sposób zeszytowy niemal nigdy nie jest wykorzystywany klej, który jest przecież tak popularny przy oprawianiu wkładów wieloskładkowych.

Produktami poligraficznymi, które będzie kategoryzowało się jako oprawy zeszytowe, będą zeszyty, notesy, broszury, biuletyny, katalogi, foldery, czasopisma, gazety i inne publikacje niewielkich rozmiarów. Przyjmuje się, że grubość wkładu w oprawie zeszytowej nie powinna przekraczać 9 mm. Jako że wkład do opraw zeszytowych składa się tylko z jednej składki, oznacza to, że cała publikacja może zawierać średnio nie więcej niż 64 strony (oczywiście jest to ściśle uzależnione od gramatury papieru użytego w projekcie).

Jakie są rodzaje opraw zeszytowych?

Oprawy zeszytowe nie mają wielu odmian, ponieważ stanowią najprostszy i najtańszy sposób wykończenia publikacji. Można odróżniać oprawy zeszytowe np. ze względu na:

  • gramaturę użytego materiału, z którego stworzona została okładka;
  • format publikacji;
  • sposoby łączenia (drutem czy nićmi; ilość użytych zszywek: dwie czy cztery);
  • obecność oczka do wpięcia w segregator.

Rzadko pojawiają się oprawy zeszytowe ze skrzydełkami, jednak bez wątpienia takie istnieją, więc warto o nich wspomnieć.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.