Artykuł sponsorowany

Rola i zadania operatora logistycznego

Rola i zadania operatora logistycznego

Definicja pojęcia operatora logistycznego jest wciąż niejednoznaczna i w pewnym stopniu płynna. Przyjmuje się, że operatorem logistycznym jest przedsiębiorstwo, które świadczy swoim klientom szeroki zakres usług logistycznych, obejmujących m.in. przewóz i magazynowanie, ale także pokrewne usługi informacyjne lub finansowe. Zasadniczym celem współpracy z taką firmą jest ograniczenie kosztów organizacji przepływu ładunków przez usługobiorcę.

Rola operatora logistycznego

Operator logistyczny (Third Party Logistics, 3TPL) ma za zadanie dostarczać swoim klientom różnych usług związanych z logistyką. Jego rola nie ogranicza się wyłącznie do transportu i magazynowania; świadczone przez niego usługi kontraktowe tworzą wartość dodaną. Dzięki posiadaniu rozmaitych technologii informatycznych operator logistyczny jest w stanie zoptymalizować transport, pojemność pomieszczeń magazynowych i wszystkie inne obszary związane z zarządzeniem przepływem towarów lub surowców w obsługiwanym przedsiębiorstwie. Nawiązując współpracę z operatorem logistycznym, firma może przekazać mu obsługę pełnego procesu logistycznego lub jego wybranych elementów (np. konfekcjonowanie, outsourcing zakupów). Korzystanie z takich usług podnosi efektywność logistyki, co przekłada się na zmniejszenie kosztów operacyjnych i usprawnienie powiązanych procesów zwłaszcza w zakładach produkcyjnych.

Tym, co wyróżnia 3TPL na tle tradycyjnych firm transportowych i sieciowych przedsiębiorstw logistycznych, jest złożoność i kompleksowość usług fizycznych. Z kolei najlepsi z dostawców usług logistycznych uzupełniają swoją ofertę o komponent umiejętności. Mamy tu na myśli tzw. 4PL (4th Party Logistics), które swoim klientom dostarczają również pomysłów na innowacje i gotowych rozwiązań z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak np.  Grupa Bufab, która obecnie jest jednym z liderów globalnej logistyki metalowych elementów złącznych.

Zadania i funkcje operatora logistycznego

W ramach outsourcingu logistyki zleceniodawca może przekazać usługodawcy 4PL funkcje: transportowe, przeładunkowe i magazynowe, ale także dyspozycyjne i informacyjne. Trzy pierwsze rodzaje funkcji nie wymagają dalszego omówienia, natomiast ciekawe zadania wykonywane są w ramach dwóch pozostałych. Funkcje dyspozycyjne należy rozumieć jako świadczenia w zakresie analiz, planowania i doradztwa, a nawet pełnej organizacji łańcucha dostaw, łącznie z wyborem metod transportu. Funkcje informacyjne obejmują obsługę zamówień, a także tworzenie i obsługę systemów informacyjnych, dzięki którym usługobiorca, przekazując pełnię obowiązków związanych z dostawami, nie traci kontroli nad przebiegiem ich realizacji.

Najważniejszym zadaniem operatora logistycznego jest eliminacja luk czasowych oraz przestrzennych oraz sprzeczności między produkcją a zapotrzebowaniem na towary. Obecnie operatorowi logistycznemu można powierzyć nawet stworzenie lub modernizację istniejącego w przedsiębiorstwie łańcucha dostaw, np. ich konsolidację. Dzięki rozległej wiedzy, doświadczeniu oraz rozbudowanej infrastrukturze technologicznej i technicznej, operator logistyczny staje się ważnym, strategicznym partnerem biznesowym, a współpraca z nim pozwala szybciej zyskać przewagę nad konkurencją.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.