Rola i zadania operatora logistycznego
Definicja pojęcia operatora logistycznego jest wciąż niejednoznaczna i w pewnym stopniu płynna. Przyjmuje się, że operatorem logistycznym jest przedsiębiorstwo, które świadczy swoim klientom szeroki zakres usług logistycznych, obejmujących m.in. przewóz i magazynowanie, ale także pokrewne usługi informacyjne lub finansowe. Zasadniczym celem współpracy z taką firmą jest ograniczenie kosztów organizacji przepływu ładunków przez usługobiorcę.
Rola operatora logistycznego
Operator logistyczny (Third Party Logistics, 3TPL) ma za zadanie dostarczać swoim klientom różnych usług związanych z logistyką. Jego rola nie ogranicza się wyłącznie do transportu i magazynowania; świadczone przez niego usługi kontraktowe tworzą wartość dodaną. Dzięki posiadaniu rozmaitych technologii informatycznych operator logistyczny jest w stanie zoptymalizować transport, pojemność pomieszczeń magazynowych i wszystkie inne obszary związane z zarządzeniem przepływem towarów lub surowców w obsługiwanym przedsiębiorstwie. Nawiązując współpracę z operatorem logistycznym, firma może przekazać mu obsługę pełnego procesu logistycznego lub jego wybranych elementów (np. konfekcjonowanie, outsourcing zakupów). Korzystanie z takich usług podnosi efektywność logistyki, co przekłada się na zmniejszenie kosztów operacyjnych i usprawnienie powiązanych procesów zwłaszcza w zakładach produkcyjnych.
Tym, co wyróżnia 3TPL na tle tradycyjnych firm transportowych i sieciowych przedsiębiorstw logistycznych, jest złożoność i kompleksowość usług fizycznych. Z kolei najlepsi z dostawców usług logistycznych uzupełniają swoją ofertę o komponent umiejętności. Mamy tu na myśli tzw. 4PL (4th Party Logistics), które swoim klientom dostarczają również pomysłów na innowacje i gotowych rozwiązań z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak np. Grupa Bufab, która obecnie jest jednym z liderów globalnej logistyki metalowych elementów złącznych.
Zadania i funkcje operatora logistycznego
W ramach outsourcingu logistyki zleceniodawca może przekazać usługodawcy 4PL funkcje: transportowe, przeładunkowe i magazynowe, ale także dyspozycyjne i informacyjne. Trzy pierwsze rodzaje funkcji nie wymagają dalszego omówienia, natomiast ciekawe zadania wykonywane są w ramach dwóch pozostałych. Funkcje dyspozycyjne należy rozumieć jako świadczenia w zakresie analiz, planowania i doradztwa, a nawet pełnej organizacji łańcucha dostaw, łącznie z wyborem metod transportu. Funkcje informacyjne obejmują obsługę zamówień, a także tworzenie i obsługę systemów informacyjnych, dzięki którym usługobiorca, przekazując pełnię obowiązków związanych z dostawami, nie traci kontroli nad przebiegiem ich realizacji.
Najważniejszym zadaniem operatora logistycznego jest eliminacja luk czasowych oraz przestrzennych oraz sprzeczności między produkcją a zapotrzebowaniem na towary. Obecnie operatorowi logistycznemu można powierzyć nawet stworzenie lub modernizację istniejącego w przedsiębiorstwie łańcucha dostaw, np. ich konsolidację. Dzięki rozległej wiedzy, doświadczeniu oraz rozbudowanej infrastrukturze technologicznej i technicznej, operator logistyczny staje się ważnym, strategicznym partnerem biznesowym, a współpraca z nim pozwala szybciej zyskać przewagę nad konkurencją.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana