Rozmiar znaku drogowego – od czego zależy?
Znaki drogowe odgrywają niezwykle ważną rolę. Zapewniają bowiem bezpieczny oraz sprawny ruch na drogach. Regulują ruchem, prowadzą go oraz informują i ostrzegają wszystkich uczestników ruchu drogowego. W związku z tym muszą być one czytelne i jasne. Jednym z czynników, który o tym decyduje jest ich wielkość. A od czego zależy rozmiar znaków drogowych?
Dlaczego znaki drogowe występują w różnych rozmiarach?
Rozmiar znaku jest bardzo ważny. Kiedy jest właściwy zwraca na siebie uwagę wszystkich uczestników ruchu drogowego i przekazuje zawartą w sobie informację w jednoznaczny i jasny sposób. Dlatego też jego wielkość musi być odpowiednio dobrana w zależności od rodzaju znaku, drogi oraz miejsca lokalizacji.
Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych i warunków umieszczania ich na drogach określają przepisy, zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Zgodnie z nimi na polskich drogach występuje pięć wielkości znaków: znaki mini, małe, średnie, duże oraz wielkie.
Grupy wielkości znaków drogowych
Dla ułatwienia grupy znaków drogowych przedstawiamy w formie tabeli za Bazą Wiedzy Inżynierii Ruchu (https://www.bwir.org/).
Podstawowe wymiary znaków kategorii A, B, C i D (wymiary podano w mm)
Grypa znaków | Symbol | Kategorie znaków | |||
A | B | C | D | ||
Ostrzegawcze | Nakazu | Zakazu | Informacyjne | ||
Długość boku | Średnica | Długość podstawy | Wysokość (n=0,1,2) | ||
Wielkie | W | 1200 | 1000 | 1200 | 1200+300n |
Duże | D | 1050 | 900 | 900 | 900+225n |
Średnie | S | 900 | 800 | 600 | 600+150n |
Małe | M | 750 | 600 | 600 | 600+150n |
Mini | MI | 600 | 400 | 400 | 400+10 |
Wielkości te nie dotyczą znaków w związku z zabezpieczeniem miejsca wypadku drogowego.
A gdzie możemy spotkać poszczególne grupy znaków?
Występowanie znaków drogowych w zależności od rozmiaru
Znaki wielkie (W) powinny być umieszczane na autostradach przy jezdniach głównych. Znaki duże (D) zaś powinny znajdować się na drogach ekspresowych przy jezdniach głównych na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym oraz na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość jest większa niż 60 km/h. Znaki średnie (S) z kolei umieszczane muszą być na łącznicach autostrad i dróg ekspresowych, na jednojezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich, na drogach powiatowych z wyjątkiem drogowskazów tablicowych.
Oprócz znaków dużych, średnich i małych, wyróżniamy również znaki poziome i pionowe. Do znaków pionowych zaliczamy znaki informacyjne, znaki nakazu, zakazu, ostrzegawcze i inne. Z kolei najczęściej spotykane znaki poziome to pasy drogowe (pomarańczowe – robocze oraz białe – na stałe).
A jak jest w przypadku najmniejszych znaków?
Jak wyjaśnia nasz rozmówca z firmy Andros, która specjalizuje się w produkcji znaków drogowych: Znaki małe przeznaczone są do umieszczania na drogach gminnych oraz jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych. Najmniejsze z dostępnych znaków zaś, czyli znaki mini, powinny występować na słupkach przeszkodowych i tablicach kierujących. Przeznaczone są także na drogi w obszarach zabudowanych w sytuacjach, w których warunki drogowe nie pozwalają na zastosowanie znaków o większych rozmiarach lub gdy umieszczenie większych znaków mogłoby pogorszyć widoczność, np. na przejściu dla pieszych czy na wąskich uliczkach zabytkowych miast.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana