Różnice między nowymi a używanymi ciągnikami siodłowymi
Ciągniki siodłowe to fundament dla branży transportowej – są one niezbędne do przewozu wszelkiej maści ładunków. Nawet jeśli nie są jedynymi środkami transportu, to umożliwiają dostarczenie i odebranie towarów z dużych węzłów transportów takich jak porty czy lotniska. Swoją flotę możemy zbudować na podstawie ciągników nowych lub używanych. Na czym polega różnica między tymi rozwiązaniami? Co zyskamy, a co stracimy decydując się na jedno z nich?
Kwestia ceny
Nie ulega wątpliwości, że budując flotę samochodów, wiele firm kieruje się wyznacznikiem ekonomicznym. Pod tym względem ciągniki używane, pochodzące zazwyczaj zza zachodniej granicy, są wyborem dużo lepszym, niż egzemplarze pochodzące prosto od producenta – za taką samą kwotę możemy zakupić więcej ciągników z drugiej ręki, niż nowych. Co ważne – niska cena pojazdu nie oznacza, że jest on niskiej jakości. Znamienne jest, że pojazdy samochodowe tracą swoją wartość w błyskawicznym tempie. - Już roczny ciągnik o niewielkim przebiegu i w bardzo dobrym stanie może być znacznie tańszy niż egzemplarz nieużywany – mówi przedstawiciel firmy Smuszkiewicz, importera ciągników siodłowych - To dodatkowy argument przemawiający za takim zakupem
Koszty utrzymania
Z drugiej strony wydatki, które ponosimy kupując ciągnik siodłowy to nie tylko jego cena, ale również liczne koszty eksploatacyjne - wiek maszyny oraz stopień jej wyeksploatowania będzie miał duży wpływ na ich wysokość. Generalnie im starszy ciągnik, tym więcej będzie nasz kosztować jego użytkowania. Dotyczy to nie tylko kosztów ubezpieczenia (które dla pojazdów używanych są wyższe, niż dla nowych) oraz usuwania ewentualnych, coraz częstszych awarii (które nie będą już objęte gwarancją), ale nawet kosztów paliwa. Jeśli posiadamy samochód z jednostką napędową starszej generacji, możliwe że będzie ona spalać więcej paliwa, niż bardziej wydajne, nowocześniejsze silniki.
Przebieg i stan techniczny pojazdu
Ciągniki siodłowe to pojazdy przystosowane do tego przemierzania praktycznie non-stop znacznych dystansów – dzięki temu są one bardzo wydajnym środkiem transportu. Nie oznacza to jednak, że są urządzeniami niezniszczalnymi. Wręcz przeciwnie – wykonany przebieg techniczny jest ściśle skorelowany ze stanem technicznym ciągnika. Dlatego decydując się na kupno pojazdu używanego powinniśmy raczej unikać egzemplarzy o przebiegu wyższym, niż pół miliona kilometrów – eksploatowanie takiego ciągnika może się okazać później bardzo kosztowne ze względu na pojawiające się problemy techniczne. Przed zakupem koniecznie sprawdźmy również dokumentację techniczną pojazdu – powinny w niej być zawarte informacje o wszystkich wykonanych przeglądach i naprawach. W ten sposób dowiemy się, jakie ewentualne problemy mogą się wiązać z zakupem ciągnika. Pod tym względem kupno pojazdu nowego jest dużo bardziej komfortowy – pojazd ma zerowy przebieg i jest fabrycznie nowy, zatem nie powinniśmy mieć z nim żadnych problemów. Ponadto koszty naprawy usterek i awarii wynikających z wad fabrycznych i zużycia komponentów w początkowym okresie użytkowania pojazdu pokrywane są z gwarancji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana