Środki antykorozyjne w lotnictwie
Ochrona antykorozyjna podzespołów samolotów i śmigłowców jest jedną z ważniejszych kwestii, z którą mierzyć się muszą zarówno konstruktorzy, jak i mechanicy. Z pomocą przychodzą najlepsi producenci środków eksploatacyjnych, którzy pracują nad nowatorskimi rozwiązaniami, chroniącymi przed rozwojem korozji. Warto więc poznać najskuteczniejsze preparaty antykorozyjne stosowane w lotnictwie.
Zagrożenie korozją – płatowiec i podzespoły
Samoloty i śmigłowce narażone są na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych zarówno podczas lotu, jak i postoju na ziemi. Korozja szkodliwa jest dla poszycia samolotów, a w szczególności dla powłok lakierniczych. Może ona wpływać negatywnie na stabilność i bezpieczeństwo lotu. Dlatego tak dużą wagę przywiązuje się do odpowiedniego zabezpieczania płatowca przed działaniem szkodliwych czynników.
Bardzo ważną kwestią jest zabezpieczenie antykorozyjne silników lotniczych oraz wszelakiego rodzaju elementów i mechanizmów takich jak łożyska kół, komponenty silnika, systemy kontrolujące, aparaty, dźwigniki śrubowe, serwomechanizmy i motory elektryczne, podzespoły rotacyjne helikopterów, łącza statyczne, przekładnie lądujące itp.
Specjalistyczne preparaty do ochrony powłok przed korozją
Wyrafinowane technologicznie środki antykorozyjne zapewniają ochronę wszystkich odsłoniętych powierzchni metalowych, tworząc warstwę hamującą korozję na poziomie molekularnym. Preparaty czyszczące do samolotów i śmigłowców zawierają skuteczne środki zabezpieczające przed rozwojem korozji. Stosowanie powłok tymczasowych, zwłaszcza podczas długotrwałego uziemienia zapewnia ochronę przed korozją również dla ruchomych połączeń. Preparaty te aktywnie przenikają do najmniejszych zakamarków, łączeń, mikropęknięć oraz wokół nitów gdzie skutecznie rozpraszają wilgoć. Tego typu preparaty dostępne są w specjalistycznych firmach. Jedną z nich jest dystrybutor produktów dla branży lotniczej Advance-Naft z Ostrowca Świętokrzyskiego.
Antykorozyjne smary lotnicze
Zadaniem nowoczesnych smarów lotniczych jest nie tylko zmniejszanie tarcia poszczególnych elementów, ale także ochrona antykorozyjna. Dobrym przykładem może być smar Mobil Mobilgrease 28. Jest on przeznaczony do smarowania łożysk ślizgowych i tocznych przy niskich i wysokich prędkościach oraz wielowypustów, śrub, przekładni ślimakowych i innych mechanizmów, w których wymagane jest znaczne zmniejszenie tarcia, niewielkie zużycie i małe straty tarcia środka smarnego. Zalecany jest do stosowania w zespołach kół podwozia, systemach sterowania i siłownikach, podnośnikach śrubowych, urządzeniach serwo, silnikach z uszczelnionymi łożyskami, łożyskach oscylacyjnych i łożyskach wirników śmigłowców i samolotów wojskowych i cywilnych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana