Symptomy awarii belki tylnej
Zastosowanie w pojeździe mechanicznym, wspólnego dla obu stron zawieszenia, łączenia, które nazywa się belką tylną pozwoliło na powstanie wielu modeli małych, komfortowych i bardzo zwrotnych aut. Jednak z biegiem czasu komponenty ulegają zużyciu i auto może stracić na trakcyjności. Dlatego w niniejszym artykule postanowiliśmy opisać, jak właściwie rozpoznawać symptomy zużycia tylnej belki w samochodzie?
Właściwa interpretacja sygnałów
Belka tylna w samochodzie to naprawdę dobre połączenie komfortu, prostoty konstrukcji oraz świetnych właściwości trakcyjnych. Ów komfort szczególnie można docenić, jadąc po nierównościach. Jednak doskonałe właściwości tłumiące powodują szybsze zużycie podzespołów i w efekcie mogą zmuszać do wymiany całej belki. Zapytaliśmy mechanika z gdyńskiego warsztatu mechaniki pojazdowej o to, jak rozpoznać pierwsze sygnały, że jakiś komponent ulega zużyciu? Powiedział nam, że pierwszym wyraźnym sygnałem są głuche stukoty, które dobiegają z tyłu auta – szczególnie jeżeli jedziemy po wyboistym i nierównym terenie albo też po wiekowym bruku. Wtedy możemy być niemal pewni, że łożyska wahaczy się kończą. Powód jest dosyć prozaiczny – skorodowane i zabrudzone warstwy brudu kruszą gumy ochronne i wyrabiają luzy na całej osi. Warto wtedy również przyjrzeć się stanom drążków kierowniczych, bo i one z reguły są do wymiany.
Jednak nie zawsze kierowca zwraca dostatecznie dużo uwagi na ewentualne stuki lub też nie jeździe po drogach, które unaoczniłyby taką usterkę – co wtedy zrobić i jak rozpoznać potrzebę serwisową? Prostym sposobem jest przyjrzenie się linii auta. Jeżeli zauważymy, że tył auta zaczyna opadać, koła schowały się głęboko w nadkola, to możemy spodziewać się całkowitej utraty amortyzacji – pozostaje nam tylko dojechać do mechanika i wymienić uszkodzone komponenty.
Jak usuwane są usterki belki tylnej?
Dobrą wiadomością dla użytkowników pojazdów z belką tylną jest fakt, że nie zawsze trzeba wymieniać całość, lecz można ją zregenerować. Przykładowo wiele modeli belek ma łożyska, które są umieszczane na miejsce przy użyciu prasy hydraulicznej. Wyspecjalizowane warsztaty samochodowe powinny mieć na swoim wyposażeniu taką maszynę. W ten sposób można zaoszczędzić sporo środków, a konserwacja belki i zabezpieczenie jej przed korodowaniem przy okazji wymiany łożysk, to dobra praktyka, która pozwoli sporo zaoszczędzić.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana