Tankowanie samochodu na LPG. Jak robić to dobrze?
Współczesne samochody są mechanizmami wysoce skomplikowanymi i dzisiaj niewiele jest rzeczy, które można samodzielnie w nich naprawić. Nie inaczej jest z autami zasilanymi gazem LPG, lecz tutaj jest wręcz niewskazane, by przy ich instalacjach cokolwiek samemu robić. Wszelkie prace związane z ich montażem, naprawami i konserwacją należy powierzać wyspecjalizowanym punktom serwisowym. Jednakże już od 2013 r. możemy takie pojazdy samodzielnie tankować.
Co warto wiedzieć o gazie LPG, zanim przystąpimy do pierwszego, samodzielnego tankowania?
Co młodszych kierowców ostatnie zdanie powyższego wstępu może nieco zastanowić. Czyżby kiedyś samodzielne tankowanie LPG nie było możliwe? Istotnie, tak to właśnie wyglądało. Jeszcze kilka dobrych lat temu obsługa dystrybutorów ciekłego gazu LPG mogła być prowadzona jedynie przez specjalnie przeszkolonych i ubranych w ochronne stroje pracowników stacji paliwowych. Autogaz LPG jest mieszaniną dwóch gazów, propanu i butanu, która do butli instalacji samochodowej wpychana jest pod bardzo dużym ciśnieniem i w bardzo niskiej temperaturze w postaci ciekłej. Każdy ciekły gaz, po wydostaniu się z jakiegoś zbiornika, gwałtownie paruje, przechodząc ze stanu ciekłego w stan lotny, pobierając przy tym z otoczenia olbrzymie ilości ciepła. Już niewielka ilość ciekłego gazu na naszym ciele może spowodować poważne odmrożenia. Warto to wiedzieć, lecz nie trzeba się bać samodzielnego tankowania. Nowoczesne samochodowe instalacje LPG oraz dystrybutory autogazu i ich pistolety są tak skonstruowane, że przy prawidłowym tankowaniu nie może nas spotkać żadna przykra niespodzianka. O tym, jak należy bezpiecznie tankować LPG, opowiadali nam specjaliści z firmy ALEX z miejscowości Kleosin w województwie podlaskim.
Bezpieczne tankowanie autogazu
Na początek jeszcze mała dygresja. Otóż tankowanie samochodowego gazu LPG jest nie tylko bezpieczne, lecz i bardzo korzystne pod względem ekonomicznym. Wartość energetyczna tego gazu w przeliczeniu na porównywalne jednostki ilościowe jest znacznie wyższa niż takaż wartość benzyny czy oleju napędowego. Oznacza to, że za każdą złotówkę przejedziemy na gazie większy dystans niż na benzynie. Oczywiście każdy montażinstalacji gazowej LPG wymaga poniesienia pewnych kosztów, lecz te spłacają się w stosunkowo krótkim czasie; tym szybciej im więcej jeździmy.
A zatem jak tankować gaz LPG?
Przede wszystkim, pamiętając to, co o gazie napisaliśmy wcześniej, należy bardzo uważnie włożyć pistolet dystrybutora do gniazda zaworu w aucie i dokładnie go zapiąć, poprzez naciskanie dźwigni uchwytu (choć brzmi to skomplikowanie, to w rzeczywistości wszystko jest wykonywane intuicyjnie jedną ręką). Tak działając, zabezpieczymy się przed niekontrolowanym wypływem gazu na zewnątrz. Podobnie i nieśpiesznie, bez przekrzywiania pistoletu na boki postępujemy przy jego odpinaniu. Tankowanie rozpoczynamy tylko po dokładnym zapięciu pistoletu, a pistolet odpinamy dopiero wówczas, gdy wskaźniki dystrybutora sygnalizuje, że gaz przestał już płynąć. Warto wiedzieć jeszcze jedną ważną rzecz. Otóż butlę samochodową należy tankować jedynie do 80% jej nominalnej pojemności. Każdy gaz przy wzroście temperatury zwiększa swoją pojemność, co w skrajnych przypadkach może spowodować rozerwanie butli, która jest zatankowana w pełnej swej objętości. Sprawy oczywiście nie należy demonizować, gdyż w zbiornikach samochodowych instalacji gazu LPG są zamontowane specjalne zawory nadmiarowe, które automatycznie odcinają dopływ gazu po osiągnięciu przezeń właściwego poziomu.
Już tylko z obowiązku wspomnijmy jeszcze o tym, o czym wszyscy tankujący jakiekolwiek paliwo powinni pamiętać: nie tankujmy z zapalonym papierosem, nie używajmy przy dystrybutorach telefonów komórkowych oraz otwartego ognia i stosujmy się do wszystkich przepisów pożarowych obowiązujących na stacjach paliwowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana