Urządzenia badawcze w Centrum Techniki Okrętowej
Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska to niekwestionowany lider w zakresie techniki okrętowej i inżynierii środowiskowej. To nowoczesny projektant, producent i dostawców wyrobów, które należą do grupy zaawansowanych technologii, takich jak kompletne wyposażone laboratoria badawcze, urządzenia badawcze, czy aparatura pomiarowa. W naszym artykule przyjrzymy się działowi projektowania i wykonawstwa wyposażenia badawczego. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej urządzeniom badawczym w CTO.
Tunele aerodynamiczne i tunel kawitacyjny
Tunel aerodynamiczny jest podstawowym urządzeniem badawczym aerodynamiki doświadczalnej. Jest wykorzystywany do badań opływu gazu wokół analizowanych obiektów, badania i pomiaru ciśnień wokół oraz badania sił występujących w rozpatrywanych obiektach. Poddźwiękowy tunel aerodynamiczny typu zamkniętego Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska charakteryzuje się obiegiem zamkniętym zorientowanym w płaszczyźnie poziomej oraz zamkniętą lub półotwartą przestrzenią pomiarową. Wśród urządzeń badawczych CTO S.A. widzimy też duży, poddźwiękowy tunel aerodynamiczny do badania obiektów w rzeczywistej skali oraz w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Mamy tu również edukacyjny tunel aerodynamiczny typu otwartego, który umożliwia pozyskiwanie wiedzy o aerodynamice obiektów morskich, lądowych stałych i mobilnych oraz obiektów latających na podstawie eksperymentów przeprowadzanych na modelach lub prototypach. Inna opcja tunelu: tunel łopatkowy, odmiana urządzenia badawczego aerodynamiki doświadczalnej do badania opływu gazu wokół obiektu.
Wśród urządzeń badawczych w CTO S.A. znajdziemy także tunel kawitacyjny – urządzenie laboratoryjne hydromechaniki eksperymentalnej, wykorzystywane przede wszystkim do badań modelowych śrub okrętowych i sterów.
Platforma do badań off-shore, pomosty i inne stanowiska
W dziale urządzeń badawczych mamy również platformę do badań off-shore, która przeznaczona jest do pracy na stanowisku badawczym – może mieć regulowaną głębokość i współpracować z pomostem holowanym. Pomost holowany również znajdziemy w obserwowanym dziale. Mamy tu też inny pomost – pomost holowniczy do przeprowadzania standardowych badań modelowych w warunkach wody płytkiej lub głębokiej. I jeszcze jeden: bezobsługowy pomost holowniczy do edukacyjnych badań modelowych. Dwie ostatnie pozycje to stanowisko do badań turbin wodnych do pracy pomp i wyznaczania ich charakterystyk oraz stanowisko do badań zjawisk przepływowych pomp i rurociągów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana