W jaki sposób przeprowadzić transport drewna?
Drewno, w szczególności dłużyca, należy do grupy ładunków wielkogabarytowych. Transport takich elementów musi być przeprowadzany z zachowaniem szczególnej ostrożności oraz zgodnie z określonymi zasadami. Sposoby przewożenia drewna sa regulowane przepisami, które dotyczą między innymi masy ładunku, rodzaju wykorzystywanych pojazdów, a także sposobu mocowania transportowanych elementów.
Transport dłużycy
Dłużyca to okrągłe belki drewniane o długości minimum 9 metrów dla gatunków iglastych i minimum 6 metrów dla gatunków liściastych. Do przewozu tak dużych gabarytów muszą być wykorzystywane odpowiednio przystosowane pojazdy. Aby zadbać o bezpieczeństwo pracowników podczas załadunku i transportu dłużycy, stworzono przepisy, które precyzyjnie określają zasady wykonywania poszczególnych czynności.
Normy skupiają się przede wszystkim na masie drewna, a także biorą pod uwagę gęstość surowca, jego postać oraz sposób mocowania i przewożenia. Tak restrykcyjne zasady są niezbędne, aby zagwarantować ochronę ludzi biorących udział w transporcie, a także zapewnić sprawny przejazd drogami publicznymi.
Ustalenie maksymalnej masy pojazdów do transportu dłużycy służy przede wszystkim temu, ab zapobiec uszkodzeniom nawierzchni, które mogłyby powstać w wyniku nacisku przeładowanych ciężarówek – wyjaśnia pracownik firmy Trans-Trak.
Przepisy określają także, jakimi pojazdami może być transportowana dłużyca. Zgodnie z ich brzmieniem, dopuszczone do użytku są:
- przyczepa dłużycowa,
- naczepa dłużycowa,
- wózek tzw. dolly,
- ciągnik rolniczy – wózek tzw. dolly z urządzeniem sprzęgającym i siodłem (pod naczepę).
Najlepiej w przewozie dłużycy sprawdzają się dwa pierwsze pojazdy, ponieważ zapewniają największą stabilność ładunku i bezpieczeństwo podczas transportu.
Sposoby mocowania drewna
Przepisy dotyczące transportu drewna określają również sposób, w jaki belki powinny zostać zamocowane na pojeździe. Normy przewidują cztery podstawowe sposoby stabilizacji belek. Należą do nich:
- ryglowanie,
- blokowanie,
- mocowanie za pomocą odciągów prostych,
- mocowanie odciągiem przepasującym od góry.
W dokumencie podkreślono, że stabilność mocowania musi być obowiązkowo kontrolowana podczas każdego załadunku, przeładunku lub częściowego rozładunku. Stan zabezpieczeń należy sprawdzić także po gwałtownym hamowaniu lub innym nietypowym zdarzeniu na drodze.
W przypadku dłużycy mocowanie musi być wykonane za pomocą co najmniej dwóch odciągów do każdej pary kłonic. Przepisy zabraniają także, z niewielkimi wyjątkami, przewożenia drewna ułożonego poprzecznie względem osi pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana