Artykuł sponsorowany

W jaki sposób zapewnić dokładność wyników ważenia?

W jaki sposób zapewnić dokładność wyników ważenia?

Wagi używane są zarówno w celach przemysłowych, handlowych, jak i laboratoryjnych. Korzysta z nich wiele gałęzi gospodarki. Aby jednak spełniały swoje funkcje, muszą ważyć w sposób precyzyjny. Jak zatem zapewnić dokładność wyników ważenia? Czy wzorcowanie wagi i adiustacja mogą w tym pomóc? Można to zrobić samemu, czy jednak trzeba to zlecić specjalistom? Wyjaśniamy te kwestie szczegółowo w artykule.

Pierwszy sposób: wzorcowanie i adiustacja

Wzorcowanie wagi to czynność, którą należy co jakiś czas wykonać, szczególnie w odniesieniu do wag używanych w przemyśle i handlu, gdzie precyzja pomiarów jest niezwykle istotna. Międzynarodowy słownik terminów metrologii (VIM) definiuje wzorcowanie wagi jako: „działanie, które w określonych warunkach, w pierwszym kroku ustala zależność pomiędzy odwzorowywanymi przez wzorzec pomiarowy wartościami wraz z ich niepewnościami pomiaru, a odpowiadającymi im wskazaniami wraz z ich niepewnościami, a w drugim kroku wykorzystuje tę informację do ustalenia zależności pozwalającej uzyskać wynik pomiaru na podstawie wskazania”. Jednym słowem, za pomocą wzorców masy ustala się, czy waga popełnia duże błędy pomiarowe. Wzorcowanie to de facto udokumentowanie działania wagi. Gdy już go dokonamy i dysponujemy wynikami analizy, to możemy przystąpić do adiustacji, która to stanowi szereg działań naprawczych prowadzących do wyregulowania wagi, jeżeli oczywiście stwierdzono, że zakres błędów pomiarowych przekracza dopuszczalną normę.

Drugi sposób: rutynowe testy na własną rękę

Wzorcowania i adiustację należy zlecić autoryzowanym serwisantom takim, jak Tamtron Polska, którzy dysponują certyfikowanym laboratorium wzorcującym i mogą się poszczycić wieloletnim doświadczeniem w naprawianiu wag. Ale to nie oznacza, że pewnych czynności sprawdzających nie można wykonać we własnym zakresie. Rutynowe testy przeprowadzane przez użytkowników mogą zagwarantować odpowiednio szybkie znalezienie możliwej niezgodności pomiarowej wagi. Wykonywane regularnie mogą uchronić przed poważniejszymi usterkami wagi, a co za tym idzie większymi stratami finansowymi przedsiębiorcy, który w tej sytuacji musiałby ponieść duże koszty naprawy. Należy zarazem mieć świadomość, że rutynowe testy nie zastąpią profesjonalnego wzorcowania i kalibracji, a powinny być jedynie ich uzupełnieniem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.