W jakim celu usuwanie się sondy lambda NOx?
Producenci szpikują pojazdów coraz większą ilości różnych czujników i sond. Choć najczęściej odgrywają ważną rolę w pracy silnika, to często ich awarie stają się wyjątkowo kłopotliwe. Dlatego wielu kierowców decyduje się na modyfikacje, które są kompromisem między wygodą a użytecznością czujników. Dowiedz się, w jakim celu usuwa się sondy lambda NOx?
Za co odpowiedzialne są sondy lambda NOx w samochodzie?
Tlenki azotu są produktem spalania paliwa i jednymi z groźniejszych związków wpływających na skażenie atmosfery. W wysokich stężeniach są bardzo niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Dlatego w układach wydechowych montuje się sondy lambda NOx, które są czujnikami tlenków azotu. Umożliwiają stałe monitorowanie zawartości szkodliwych substancji w spalinach samochodowych. Informacje z sond lambda NOx trafiają do sterownika silnika. Mikroprocesor na podstawie otrzymanych danych steruje pracą silnika oraz innych systemów np. AdBlue w celu ograniczenia zawartości szkodliwych składników w gazach spalinowych.
Jak usuwa się sondę lambda NOx z pojazdu?
Usuwane sondy lambda NOx polega na jej wyłączeniu za pomocą sterownika z indywidualną mapą. Jest to zmiana oprogramowania, operacyjnie podobna do chiptuningu. Należy zwrócić uwagą na fakt, że usunięcie czujnika tlenków azotu nie obniża parametrów pracy silnika, nie zmniejsza jego mocy oraz nie utrudnia rozruchu. Ważne jest jednak, aby optymalizację oprogramowania sterownia silnika po usunięciu sondy lambada wykonali profesjonaliści, najlepiej zaufana firma z dużym doświadczeniem. Dobrym przykładem takiej firmy jest działająca w okolicach Staszowa i Buska Zdrój Performance Lab.
Tak wygląda usunięcie sondy NOx krok po kroku:
- diagnostyka w celu określenia przyczyny awarii,
- odczytanie i modyfikacja oprogramowania sterownika silnika w celu zatrzymania kontroli sondy lambda,
- zainstalowanie modyfikacji oprogramowania do sterownika,
- test poprawności działania.
Dlaczego warto usunąć czujnik tlenków azotu?
Czujniki zamontowane w silniku współczesnych samochodów, tak jak inne podzespoły, mogą ulegać uszkodzeniom. Im więcej czujników i sond w pojeździe, tym większe prawdopodobieństwo awarii, a tym samym więcej kłopotów, kosztowne przestoje i długotrwałe naprawy. Źle działające sondy lambda NOx wysyłają błędne informacje o stężeniu tlenu i tlenków azotu, co często skutkuje obniżeniem mocy pojazdu oraz kłopotami z poprawną pracą silnika i z układem DPF. Komputer pokładowy sygnalizuje problem kontrolką silnika. Dlatego wielu właścicieli, szczególnie pojazdów ciężarowych decyduje się na usunięcie sondy NOx.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana