Artykuł sponsorowany

Wdrażanie systemów motywacyjnych MBO

Wdrażanie systemów motywacyjnych MBO

Metoda MBO, czyli zarządzania przez cele, to nie tylko system zarządzania, ale także program motywacyjny. Zamiast konkretnych zadań ustala się cele. W ten sposób motywacja pracownika do ich osiągnięcia zwiększa się, a przejrzysty system wynagradzania za ich osiągnięcie pozwala na lepszą organizację firmy i planowanie budżetu. Wdrożenie systemów motywacyjnych w całej strukturze organizacyjnej przynosi korzyści wszystkim stronom.

Ukierunkowanie na cel umożliwia większą swobodę w działaniu niż skupienie się na zadaniach. Określone warunki premiowe związane z osiągnięciem celu zwiększają motywację i zaangażowanie pracowników wszystkich szczebli. O tym, dlaczego warto wdrożyć w firmie systemy motywacyjne oparte o cele i na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, opowie specjalista z firmy Nova Praxis.

Dlaczego cel, a nie zadanie?

Droga do celu może być zrealizowana za pomocą różnych zadań. Dzięki temu pracownik może sam zaproponować drogę do celu, co zwiększy jego motywację. Nie rezygnuje się jednak z wyznaczania zadań całkowicie – ważne, by były one zhierarchizowane, dzięki czemu jedne projekty nie zostaną pominięte na niekorzyść innych. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie przez kadrę managerską.

Nie może być jednak tak, że cel pracownika będzie miał nawiązanie do nadrzędnego celu przełożonego. Zakres celów i zadań musi być dostosowany do kompetencji podwładnych oraz ich predyspozycji. Wyznaczanie celów, które przychodzą pracownikowi w sposób zupełnie naturalny i nie wymagają poprawy, mija się z celem. Podobnie jak wyznaczanie zadań, którym pracownik nie podoła.

Cele w systemie MBO

System MBO dokładnie określa, jakie powinny być cele. Przede wszystkim konkretne, czyli jasno sprecyzowane, możliwe do zmierzenia, a także możliwe do osiągnięcia – mówi specjalista. – Powinny być również realne – to istotne, by cele nie były oderwane od rzeczywistości. Muszą być także określone w czasie, aby ich realizacja nie była rozciągnięta w bliżej nieokreślonym terminie. Nie wszystkie cele muszą być wzniosłe – mogą być również całkiem przyziemne. Nie ma konieczności ścisłego trzymania się tych parametrów – jeśli nie ma możliwości na przykład zmierzenia celów, można z tego zrezygnować. Są to jedynie wskazówki umożliwiające określenie celów – dodaje.

Nie da się ukryć, że dla pracowników największą motywacją do osiągania celów są pieniądze. Dlatego można połączyć cele z systemem premiowym. Warto wówczas ustalić system motywacyjny, który będzie określał górną granicę premii możliwą do uzyskania. Pracownik, mając świadomość, że zatrzymanie się w połowie drogi do celu będzie oznaczało dla niego stratę, będzie bardziej zmotywowany do osiągnięcia najwyższego pułapu. Co prawda istnieje ryzyko, że wyniki będą nie do końca miarodajne, ponieważ pracownikowi będzie zależało na osiągnięciu jak najwyższej premii. Jednak w ostatecznym rozrachunku wszyscy na tym zyskują – cel zostaje osiągnięty, a pracownik nagrodzony.

Czy warto wdrożyć systemy motywacyjne MBO w firmie?

Zdecydowanie tak. Ustalenie wspólnego kierunku działań przynosi korzyści całej firmie. Łatwiej jest wówczas kontrolować zarówno poszczególnych pracowników, jak i całą strukturę. Przejrzysty system motywacyjny jest siłą napędową, która działa na korzyść rozwoju firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.