Artykuł sponsorowany

Windykacja długów od firm. Jak dochodzić należności?

Windykacja długów od firm. Jak dochodzić należności?

Proces windykacji należności od firm składa się z wielu etapów, których ostatecznym celem jest wyegzekwowanie spłaty długo na zasadach określonych w pozwie, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa. Windykacja może przybrać formę miękką i twardą. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, na czym polegają te dwa rodzaje dochodzenia należności, a także jak powinien przebiegać proces, by skutecznie odzyskać pieniądze.

Na czym polega windykacja miękka?

Nawiązanie porozumienia i polubowne załatwienie sprawy prowadzące do uregulowania zaległości na warunkach dogodnych dla obu stron to korzystne rozwiązanie zarówno dla dłużnika, jak i wierzyciela. Jak wyjaśnia kancelaria KPC, dłużnik unika kosztów postępowania sądowego, którymi mógłby zostać obarczony, a wierzyciel nie musi czekać na rozpatrzenie wniosku i wyznaczenie terminu rozprawy. Windykacja miękka wykorzystuje narzędzia, takie jak wysyłanie monitów do dłużnika, telefoniczne przypominanie o zadłużeniu, a także wysyłanie wezwań do zapłaty. Korzystając z pomocy prawnika, możliwe jest również przeprowadzenie negocjacji i uregulowanie nowych warunków spłaty, które będą satysfakcjonujące dla obu stron.

Przeczytaj również: Podstawowe rodzaje osłon okiennych

Etapy windykacji twardej

Jeśli strony nie wypracują porozumienia, wierzyciel może przystąpić do bardziej radykalnych działań. Należy do nich skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego oraz egzekucyjnego. Zasadne roszczenia są podstawą do wydania sądowego nakazu zapłaty lub wyroku. Dokument z załączoną klauzulą wykonalności stanowi podstawę do przystąpienia do działania komornika i rozpoczęcia egzekucji komorniczej. Zajęciu komorniczemu mogą podlegać środki finansowe zgromadzone na kontach bankowych dłużnika, przedmioty należące do ruchomości, a także nieruchomości.

Przeczytaj również: Na czym polega alkalizacja zboża?

Czy samodzielna windykacja to dobry pomysł?

Opóźnienia w zapłacie lub faktury nieuregulowane w terminie są podstawą do rozpoczęcia działań windykacyjnych. Choć wielu wierzycieli decyduje się na samodzielny kontakt z dłużnikiem i zastosowanie windykacji miękkiej, szybko okazuje się, że większość dłużników nie traktuje takiej formy poważnie i bagatelizuje wysyłane pisma. Skutecznym sposobem może być współpraca z prawnikiem specjalizującym się w windykacji należności. Jeśli windykacja miękka nie przyniesie efektu, prawnik znający sprawę sformułuje pozew, zajmie się złożeniem dokumentu w odpowiedniej instytucji i zajmie się reprezentowaniem wierzyciela, jeśli postępowanie trafi na tradycyjną drogę sądową.

Przeczytaj również: W jakich przypadkach można kogoś ubezwłasnowolnić?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.