Wszystko, co warto wiedzieć o gazie LPG
Bardzo często, szczególnie na stacjach paliw, można spotkać się z określeniem gaz LPG. Jednak, czy ktoś zastanawiał się co to tak właściwie znaczy? Gaz LPG znajduje główne zastosowanie w transporcie. Instalacje gazowe są montowane w samochodach osobowych, dostawczych, a niekiedy też w autobusach. Wpływ na ich popularność mają liczne zalety, którymi się wyróżniają. Przede wszystkim jest to ekonomia i ekologia. Warto wiedzieć dokładnie, czym jest gaz LPG.
Czym jest gaz LPG?
LPG to inaczej skroplony gaz płynny, jest to ogólna nazwa dla mieszanin gazowych propanu i butanu. Po raz pierwszy w przemyśle pojawił się w 1912 roku. Wtedy był stosowany jako bezpieczne i wygodne paliwo do turystycznych kuchenek gazowych. LPG jest to gaz płynny, który jest produktem ubocznym powstałym w procesie rafinacji paliwa i oleju napędowego. Taki gaz różni się pod wieloma względami od gazu ziemnego, choćby sposobem pozyskania, transportem czy właściwościami fizycznymi. LPG znajduje zastosowanie w wielu miejscach, np. w gospodarstwach domowych (kuchenki, ogrzewanie), rolnictwie, transporcie, czy przemyśle. Jednak zdecydowanie najczęściej spotyka się je w domach i w autogazie.
Gaz LPG w autogazie
Instalacje gazowe w samochodach cieszą się coraz większą popularnością. Przede wszystkim wpływ na to ma ekonomia. Montaż instalacji wymaga niemałego wydatku, ale zwraca się on nawet w ciągu kilku miesięcy. Z powodu popularności gazu LPG w samochodach powstało wiele stacji auto-gaz. Warto wiedzieć, że fundusze to nie jedyny powód, dla którego montuje się instalację gazową w pojazdach. Gaz LPG jest ekologicznym rozwiązaniem. Produkty generowane podczas spalania gazu znacznie mniej obciążają środowisko. Wbrew pozorom odpowiednio zamontowana instalacja nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. Nie wolno jednak zapominać o regularnym i właściwym serwisowaniu.
Wydajność gazu LPG
Ogólnie gaz LPG jest bardziej wydajny, niż tradycyjne paliwa, dzięki swojej kaloryczności. Można jednak spotkać się z teorią, że zimą jest mniej wydajny, niż latem. Dotyczy to gazu dostarczanego do stacji auto-gazu przez dystrybutorów gazów propan, np. UNIGAZ. Jest to prawda, ponieważ na okres zimowy mieszanina gazów ma inne proporcje. W takim paliwie jest mniej butanu, co wpływa na jego ostateczną wydajność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana