Artykuł sponsorowany

Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Metody terapii

Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Metody terapii

Zaburzenia przetwarzania słuchowego to problem dotykający dzieci, u których wykryto nieprawidłowości w budowie centralnego układu nerwowego, podczas gdy budowa i praca uszu są właściwe. Sprawdźmy, co może być sygnałem alarmowym dla rodzica i gdzie zwrócić się po fachową pomoc – kompleksowe rozpoznanie i skierowanie na terapię odpowiednimi metodami. Przyjrzyjmy się tematowi bliżej.

Rozpoznanie zaburzenia przetwarzania słuchowego

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (opisywane skrótem APD/CAPD od angielskiego Central Auditory Processing Disorders) wychwytywane są u dzieci jako problemy z ustalaniem lokalizacji dźwięków, ich różnicowaniem i rozpoznawaniem. Rodzice wychwytują u dzieci na przykład problemy z rozumieniem mowy zniekształconej. Sygnał alarmowy: dziecko słyszy i rozpoznaje dźwięki w cichym otoczeniu, ale ma problemy z wychwytywaniem głośnych, wyraźnych, lecz niewielkich dźwięków. Zaburzenia przetwarzania słuchowego występują na poziomie przetwarzania bodźców słuchowych. Zmagające się z nimi dziecko nie umie odbierać i poprawnie interpretować dźwięków. Do postawienia odpowiedniej diagnozy wykorzystuje się testy, które pozwalają rozpoznać zaburzenia przetwarzania słuchowego w taki sposób, by nie mylić ich z dysleksją lub nadpobudliwością ruchową ADHD. Jak mówią nam przedstawiciele Niepublicznej Poradni Specjalistycznej Centrum Progres Danuta Stempowska ze Świdnicy, pełne rozpoznanie należy do audiologa lub otolaryngologa.

Terapia metodą Tomatisa

Jeśli rozpoznamy u dziecka APD/CAPD, warto od razu podjąć odpowiednie kroki, by w przyszłości zaburzenia przetwarzania słuchowego nie skutkowały opóźnieniem rozwoju mowy, dalej trudnościami z nauką pisania i czytania. Polecaną w tej materii terapią jest terapia metodą Tomatisa – to trening słuchowy wspierający funkcje słuchowe. Poprawia także koncentrację, kreatywność, rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych. Skąd nazwa tego treningu? - pochodzi od nazwiska Profesora Alfreda Tomatisa, francuskiego otolaryngologa, neurologa, foniatry, który zaproponował treningi słuchowe polegające na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane elektronicznym uchem. „Elektroniczne ucho” będące modelem ludzkiego ucha jest wykorzystywane przede wszystkim w terapiach słuchowych z dziećmi, choć u osób dorosłych z różnymi problemami słuchowymi również się sprawdza. Trzeba przy tym zaznaczyć: do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie, posiłkując się wiedzą i doświadczeniem fachowców.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.