Artykuł sponsorowany

Zakupy firmowe z krajów poza UE, a VAT

Zakupy firmowe z krajów poza UE, a VAT

Wiele firm coraz chętniej dokonuje zakupów nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale także poza nią. Najczęściej kupowane są usługi elektroniczne. Przedsiębiorstwa często decydują się na zakup na przykład oprogramowania albo licencji z USA. Jak należy je traktować? Jako import usług z kraju spoza UE. Na fakturze nie ma jednak zazwyczaj naliczonego VAT. Jak w takim razie powinno się rozliczyć tego rodzaju zakupy firmowe?

 

Co to jest import usług?

 Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest import usług. Można o nim mówić, kiedy zostaną spełnione następujące warunki:

  • usługodawca nie posiada siedziby prowadzonej działalności lub miejsca stałego świadczenia usług w Polsce;
  • usługobiorca to osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej albo osoba fizyczna stale zamieszkująca w Polsce lub mająca tu siedzibę, zobowiązana do rozliczania się w urzędzie skarbowym na terenie Polski;
  • usługa jest świadczona w Polsce.

Rozliczanie zakupów firmowych z krajów poza UE powinno być traktowane jako import usług lub towarów.

 

Zakupy firmowe poza UE, a VAT

Ustawa o VAT nie zawiera zapisów, które wskazywałyby na jakieś szczególne warunki powstania zobowiązania podatkowego VAT w przypadku importu usług z krajów poza UE. Stosuje się tu zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstaje w momencie:

  • dostarczenia towaru bądź wykonania usługi albo jej części, o ile wcześniej nie dokonano całkowitej lub częściowej zapłaty;
  • otrzymania zapłaty przez usługodawcę.

Czynnikiem decydującym o powstaniu zobowiązania podatkowego nie jest więc termin wystawienia faktury, ale czas wykonania usługi albo zapłaty, w zależności od tego, co nastąpi w pierwszej kolejności.

 

Jak rozliczyć VAT za import usług spoza UE?

Podstawą do naliczenia podatku VAT w przypadku importu usług jest cena ich nabycia. Należy ją przeliczyć na złotówki zgodnie ze średnim kursem NBP z dnia poprzedzającego powstanie obowiązku podatkowego. Wyliczona wartość będzie kwotą netto, do której należy doliczyć wartość VAT (na ogół 23%).

 

Zarówno vatowcy, jak i nievatowcy mają obowiązek rozliczyć podatek VAT. Ci pierwsi zrobią to za pośrednictwem deklaracji VAT-7, a drudzy deklaracji VAT-9M.

 

Rozliczenie zakupów firmowych z krajów poza UE najlepiej jest powierzyć firmie księgowej. We Wrocławiu miejscem godnym polecenia jest biuro rachunkowe Ibis. Od lat świadczy ono usługi z zakresu księgowości, rachunkowości i doradztwa podatkowego. Rzetelnie i terminowo zajmuje się wszystkimi powierzonymi zadaniami, a razie potrzeby podpowiada najkorzystniejsze rozwiązania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.