Zasadność montowania progów zwalniających na drogach
Progi zwalniające to często spotykane rozwiązanie zarówno na drogach osiedlowych, lokalnych, jak i w miastach. Ich głównym celem jest przede wszystkim zapewnienie na drodze bezpieczeństwa kierującym pojazdami oraz pieszym i innym uczestnikom ruchu drogowego. Progi nie mogą być montowane w losowy sposób, a w uzasadnionych miejscach. Dlaczego jeszcze montuje się progi zwalniające?
Po co progi zwalniające?
Co do zasadności montowania progów zwalniających nie ma wątpliwości. Dzięki nim kierowcy są zmuszeni do ograniczenia prędkości. Jest to rozwiązanie szczególnie doceniane na drogach często uczęszczanych przez samochody w pobliżu, których istnieje wiele domów, lokalów użyteczności publicznej oraz szkół i szpitali, a co za tym idzie ruch pieszy.
Ograniczenie prędkości pozwala zachować czujność kierowców, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Ponadto zamontowanie progów zwalniających pozwala na zmniejszenie natężenia ruchu. Dzieje się tak, ponieważ kierowcy mając do wyboru drogę z progami lub bez, w większości przypadków wybiorą tą drugą. Tym samym w miejscu zamontowania progów ruch samochodowy się zmniejsza.
Gdzie montuje się progi zwalniające?
Progi zwalniające nie mogą być samowolnie montowane w losowych miejscach. Zazwyczaj są to obszary o wzmożonym ruchu pieszych, jak osiedla, szkoły oraz szpitale.
O to, czym powinien charakteryzować się próg zwalniający zapytaliśmy specjalistę z Urbud:
Próg zwalniający nie może mieć więcej niż 10 centymetrów wysokości. Dostępne są różne rodzaje progów, montowanych na całej długości drogi oraz tylko na fragmentach pasów, na szerokości osi samochodów. Mogą być montowane z tworzywa sztucznego, z kostki być wąskie lub dość szerokie.
Ponadto warto mieć na uwadze, że progi zwalniające nie mogą być montowane na drogach głównych i poza obszarem zabudowania. Ich umiejscowienie nie może znajdować się na łuku drogi, w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania lub 30 m od przejścia dla pieszych.
Kto jest odpowiedzialny za montaż progów?
Wydawanie decyzji o zamontowaniu progu zwalającego w danym miejscu należy do Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Dopiero wtedy możliwe jest legalne zamontowanie progu. Zazwyczaj montowanie progów zlecane jest firmom doświadczonym w robotach drogowych.
Wykonawca nie tylko ma za zadanie poprawne i bezpieczne zamontowanie progu zwalniającego, ale również jego oznakowanie. W większości przypadków 20 m przed progiem powinien znajdować się znak ostrzegawczy o znajdującym się progu. W niektórych przypadkach sam próg posiada kolory, które wyróżniają go na tle drogi i informują kierowców o obecności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana