Zasady działania turbosprężarek samochodowych
Niektórzy kierowcy marzą o szczególnie dynamicznej i szybkiej jeździe. W tym celu niekiedy muszą poprawić parametry mechanizmu samochodu. Właśnie dlatego w pojazdach montuje się turbosprężarki zwiększające moc silnika. Mimo że niegdyś były one stosowane głównie w autach sportowych, to dziś są rozwiązaniem także dla samochodów poruszających się w miejskich warunkach.
Z czego jest zbudowana turbosprężarka?
Wszystkie turbosprężarki zbudowane są z analogicznych części. Dlatego też mają jednakową zasadę działania.
Składają się one z części zimnej oraz z części gorącej. Ta pierwsza z nich stanowi sprężarkę, natomiast druga to turbina. Nazewnictwo to zostało przyjęte ze względu na temperaturę gazów, które przepływają przez te elementy. Przepływ ten jest możliwy, gdyż sprężarka oraz turbina mają wirniki, które są ze sobą połączone wałem. Ponadto obydwie części znajdują się w obudowach kształtem przypominających ślimaka. Turbosprężarki mogą podlegać zużyciu lub awariom - warto oddawać je wtedy w ręce specjalistów, którzy przeprowadzą regenerację turbiny lub wymianę całej części.
Turbina jest częścią układu wylotowego, natomiast sprężarka układu dolotowego jednostki napędowej pojazdu. Oprócz tego na turbosprężarkę składają się łożyska – oporowe i ślizgowe, pierścienie uszczelniające, a także kanały olejowe. Współpraca tych elementów skutkuje tym, że zdecydowanie zwiększa się efektywność spalania, a co za tym idzie, moc silnika.
Dzięki turbosprężarce silnik jest nie tylko bardziej wydajny, ale także spala znacznie mniej paliwa. W praktyce oznacza to, że zastosowanie tego rozwiązania skutkuje jednocześnie większą przyjemnością z jazdy oraz ograniczeniem emisji toksycznych substancji do atmosfery. Właśnie dlatego na montaż turbosprężarki decyduje się coraz większa grupa kierowców – mówi ekspert z firmy TURBO-TECH.
W jaki sposób działa turbosprężarka?
Zasada działania turbosprężarki jest bardzo prosta i polega na współpracy dwóch wirników. Mimo tego jej montaż ma wiele zalet, które sprawiają, że decyduje się na nią tak wielu kierowców.
Wirnik turbiny znajdującej się w układzie wylotowym jest napędzany przez spaliny. Mimo że są one wydalane poza mechanizm auta, to ich energia wprawia w ruch wirnik. Kiedy łopatki turbiny zaczynają się poruszać, do pracy przystępuje sprężarka. Jest możliwe, gdyż elementy te są połączone wspólnym wałem. Obracanie się łopat turbiny powoduje jednoczesne obracanie się wirnika sprężarki. Dzięki temu do silnika przedostaje się znacznie więcej powietrza i to pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego – znacząco wpływa to na jego moc. Ponadto spalanie paliwa jest efektywniejsze, a spaliny są zdecydowanie mniej toksyczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana