Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Wszelkiego rodzaju przedsiębiorstwa, w tym także spółki jawne, partnerskie i cywilne zakładane przez osoby fizyczne, muszą odpowiednio ewidencjonować swoje zyski i wydatki. Jest to możliwe poprzez specjalny dokument, czyli księgę przychodów i rozchodów. Tworzenie takiego zestawienia wymaga jednak zastosowania się do kilku zasad. O czym trzeba pamiętać, prowadząc KPiR?

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów to forma prowadzenia księgowości dla małych podatników, takich jak:

  • spółki jawne,
  • spółki partnerskie,
  • spółki cywilne,
  • jednoosobowe działalności gospodarcze.

Księgę przychodów i rozchodów mogą prowadzić podmioty, których zysk w danym roku podatkowym nie przekroczył 2 milionów euro. Taki dokument może mieć formę papierową lub elektroniczną, w zależności od Twoich potrzeb. Obecnie znacznie lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z programów komputerowych, które wyliczają poszczególne wartości automatycznie.

Zasady dotyczące KPiR

Księga przychodów i rozchodów musi być przede wszystkim przejrzysta. Najczęściej przyjmuje ona formę tabelek, w których dane są uzupełniane w momencie wystąpienia zysku lub wydatku. Na koniec miesiąca należy podsumować wszystkie kolumny i wyliczyć wysokość zobowiązania.

– Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów powinno być zadaniem dla specjalisty, który orientuje się w obowiązującym prawie i zna niezbędne zasady. Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na pozostawienie tej kwestii kancelariom. Dzięki temu można uniknąć błędów, które okazują się dość kosztowne i czasochłonne – mówi specjalista z kancelarii księgowo-podatkowej Abacus.

W księdze przychodów i rozchodów powinny znaleźć się wszelkie transakcje realizowane przez daną firmę. Mowa tu zarówno o sprzedaży usług czy towarów, jak i poniesionych wydatkach związanych z działalnością (włącznie z pensjami dla pracowników czy opłatami za media). Nie wszystkie koszty mogą być jednak uwzględnione w księdze przychodów i rozchodów. Zasady prowadzenia takiego rejestru określają bowiem, że muszą to być wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła.

Istnieją również zasady dotyczące układu całej tabelki. Dane powinny być umieszczane zgodnie z określonym porządkiem, od uszeregowania wpisów numerami, aż po uwagi. W księdze przychodów i rozchodów znajduje się zwykle 17 kolumn, które należy uzupełniać zgodnie z obowiązującymi zasadami. Z tego powodu warto zlecić to zadanie profesjonalistom. Jakiekolwiek błędy w kolejności mogą być bowiem przyczyną poważnych konsekwencji w przyszłości.  

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.