Artykuł sponsorowany

Zasady sporządzania sprawozdań finansowych

Zasady sporządzania sprawozdań finansowych

Tworzenie sprawozdań finansowych pozwala lepiej zarządzać przedsiębiorstwem. Stanowią one zbiór danych liczbowych dotyczących osiągniętych zysków i strat, które są bazą do dalszych analiz w firmie. Na tej podstawie można nie tylko otrzymać wiele przydanych informacji, ale również porządkować je i archiwizować. Niektóre z raportów mają charakter obligatoryjny — ich tworzenie jest wymagane prawnie.

Sprawozdania finansowe dostarczają wielu wartościowych danych i informacji na temat pracy przedsiębiorstwa. Firmy, które rozliczają się na zasadach „pełnej księgowości” muszą przygotowywać je obligatoryjnie. Dla pozostałych taki obowiązek nie istnieje, ale wiele z nich decyduje się na dobrowolne przygotowywanie zestawień, szczególnie na zakończenie roku podatkowego. Są przydatne nie tylko do działań wewnętrznych, ale też mogą być wymagane przez instytucje zewnętrzne, np. banki, które badają zdolność kredytową firm.

Dlaczego warto prowadzić sprawozdania?

Prowadzenie sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa jest nie tylko opcją. Sporządzanie niektórych z nich jest wymagane przez polskie prawo. W tego typu dokumentach muszą znaleźć się takie pozycje jak:

  • bilans,

  • rachunek zysków i strat,

  • komentarze i informacje dodatkowe.

Sporządzanie sprawozdań finansowych to tylko jeden z elementów stałego nadzoru księgowego nad funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Obejmuje on także weryfikację ksiąg rachunkowych w zestawieniu z dokumentami i rozliczeniami podatkowymi. Celem prowadzenia tych działań jest ochrona przed negatywnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi niedopatrzeń czy zaniedbań.

Komu powierzyć sporządzanie finansowych sprawozdań?

Sprawozdania finansowe można robić samemu, ale prawdą jest, że to kolejne dokumenty do uzupełnienia i kolejne godziny, które trzeba na to poświęcić. Szybciej i wygodniej jest zlecić to zadanie firmie zewnętrznej, np. MBJ Biznes. Specjaliści na bieżąco monitorują zmiany w przepisach i od razu wprowadzają je w życie. Dzięki temu jako przedsiębiorca masz pewność, że działasz zgodnie z literą prawa i żadna kontrola Cię nie zaskoczy. Decyzja o przekazaniu pieczy nad księgowością firmie zewnętrznej pozwala także skorzystać z innych świadczonych przez nią usług. Zazwyczaj obejmują one znacznie więcej niż tylko przygotowywanie finansowych sprawozdań. W zakres usług księgowych wchodzą m.in. tworzenie deklaracji podatkowych, przeprowadzanie inwentaryzacji czy dopełnianie formalności związanych z dokumentacją pracowniczą. Współpraca z firmą zewnętrzną to również gwarancja, że przedstawione sprawozdanie finansowe jest obiektywne i rzetelne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.