Zastosowanie kół napędowych w transporcie wewnętrznym

Pojęcie transportu wewnętrznego odnosi się do wszystkich działań polegających na przemieszczaniu ładunków w obrębie zakładu. W przedsiębiorstwach produkcyjnych obejmuje czynności związane z przenoszeniem surowców i półproduktów w halach przetwórczych, wytwórczych czy montażowych, a także gotowych produktów do stref magazynowania i dystrybucji, skąd przekazywane są dalej z wykorzystaniem transportu zewnętrznego.
Przenośniki taśmowe w transporcie wewnętrznym
Systemy transportu wewnętrznego dzieli się na składowo-magazynowe i produkcyjne. Transport składowo-magazynowy służy są do przenoszenia gotowych wyrobów z hali produkcyjnej do magazynów oraz do środków transportu zewnętrznego; realizowany jest z wykorzystaniem urządzeń kołowych, np. wózków widłowych i dźwignic. Transport produkcyjny obejmuje m.in. przenoszenie surowca lub półproduktów między stanowiskami produkcyjnymi; często odbywa się za pomocą przenośników taśmowych i rolkowych. Jak mówi ekspert z firmy Potyrała i Spółka:
– Przenośnik taśmowy jest stosunkowo prostym, a jednocześnie bardzo wydajnym i łatwym w obsłudze urządzeniem transportu bliskiego. Przenoszenie lekkich ładunków z reguły odbywa się na taśmach, które przesuwane są przez wały napędzane silnikami elektrycznymi. Do transportu cięższych ładunków wykorzystuje się łańcuchowe przenośniki taśmowe, wyposażone w bardziej skomplikowany układ napędowy. W takim układzie energia z silnika przekazywana jest na koło napędowe zazębione z łańcuchem. Koło obracając się, wprawia w ruch łańcuch, czyli cięgno układu.
Koło napędowe w przenośniku taśmowym
Koła napędowe w przenośnikach transportowych, jak wskazuje ich nazwa, stosowane są właśnie w układach przenoszenia napędu. Jeśli cięgnem w takiej przekładni jest łańcuch, koło napędowe powinno być wykonane z podobnego materiału – odpowiednio ze stali, żeliwa lub aluminium. W większości przenośników taśmowych w charakterze cięgna wykorzystywane są pasy zębate lub klinowe – w takich napędach stosuje się koła aluminiowe lub stalowe. Również wielkość i konstrukcja koła napędowego musi być dopasowana do rodzaju cięgna; obecnie na rynku dostępne są m.in. koła do pasów klinowych, zębatych i wielorowkowych. Nieprawidłowy wybór konstrukcji koła sprawia, że pasa nie da się nałożyć na koło, w związku z czym niemożliwe jest także uruchomienie przenośnika. Natomiast luzy między pasem i kołem skutkują ślizganiem się elementów, a przez to utratą mocy przenośnika.
W urządzeniach przeznaczonych do bardzo dużych obciążeń lub z bardzo długą taśmą koła mogą pełnić funkcję rolek podporowych. W tym zastosowaniu wykorzystuje się koła z tworzyw sztucznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Sejfy, kasy pancerne
24 Sejf. Dyskretne skrytki depozytowe
woj. dolnośląskie50-425 Wrocław, Krakowska 52
-
-
Elektrotechniczne artykuły - produkcja, hurt
Elzas PPHU Materiały Elektroinstalacyjne Andrzej Skrzypek
woj. zachodniopomorskie74-400 Dębno, Mickiewicza 13