Artykuł sponsorowany

Złocenie opakowań. Co to jest hot-stamping?

Złocenie opakowań. Co to jest hot-stamping?

Opakowanie odpowiada za pierwsze wrażenie, jakie produkt robi na konsumentach. Powinno przyciągać uwagę oryginalnością, zapadać w pamięć i zachęcać do zakupu. Istnieje wiele metod zdobienia opakowań, a wśród nich złocenie, które stało się ostatnio wyjątkowo popularne. Czym jest technika uszlachetnienia druku zwana hot-stampingiem i jakie ma zalety?

Czym jest hot-stamping?

Hot-stamping, zwany też hot-printem lub termodrukiem, to metoda wytłaczania na gorąco, która pozwala na pozłacanie wybranych elementów nadruku. Przy użyciu specjalnej maszyny, folii hot-stampingowej i matrycy możemy uzyskać piękne, eleganckie zdobienie opakowań. Matrycę rozgrzewa się do temperatury ok. 100 stopni Celsjusza i po zetknięciu z folią przyciska do zadrukowanej powierzchni. Dzięki wysokiej temperaturze klej będący ostatnią warstwą folii hot-stampingowej wtapia się w powierzchnię nadruku wraz z lakierem i warstwą pozłacającą. Następnie zdejmuje się matrycę i folię, pozostawiając pożądane przez nas złocenie.

Obowiązkowe elementy hot-stampingu, czyli matryca i folia hot-stampingowa

Matryce wykonywane są zazwyczaj z metalu lub gumy silikonowej i mogą być odlewane lub formowane bezpośrednio, aby zniwelować ewentualne nierówności na powierzchni. Odpowiedni dobór matrycy pozwala na uzyskanie wysokiej jakości zdobień i przenoszenie nawet najdrobniejszych szczegółów.

Folie hot-stampingowe składają się z pięciu warstw, które przenoszą się na określoną powierzchnię opakowania, a każda z nich pełni inną funkcję. Są to następujące warstwy:

  • warstwa kleju – wtapia detale nadruku wyznaczane przez matrycę,
  • warstwa lakieru – zabezpiecza oraz podbija blask i kolor,
  • warstwa aluminiowa – nadaje charakterystyczny, metaliczny blask charakterystyczny dla hot-stampingu,
  • warstwa PET – odpowiada za bezbłędne nawinięcie folii na rolkach i rozstawienie na prowadnicach maszyny,
  • warstwa rozdzielająca – oddziela warstwę nośną od właściwych.

Istnieją 4 rodzaje folii do termodruku, które różnią się w zależności od tego, jaki efekt pragniemy uzyskać. Są to folie metaliczne, pigmentowe, perłowe i dyfrakcyjne i właśnie folie metaliczne stosowane są do złocenia opakowań.

Zalety i zastosowanie złocenia opakowań za pomocą hot-stampingu

Hot-stamping jest metodą suchą, co czyni ją lepszą od pozostałych metod uszlachetniania druku. Jest dużo prostsza w obsłudze i przyjazna dla środowiska, więc znajduje zastosowanie nawet w złoceniu opakowań dla gastronomii i cukierni – informuje pracownik firmy MATPACK opakowania.

Złocenia wykonane metodą hot-printową pozwalają najwierniej odwzorować druk do uszlachetnienia. Ponadto są niezwykle trwałe i mogą być stosowane w szerokim zakresie materiałów, m.in. na papierze, drewnie, skórze, kartonie czy tworzywach sztucznych. Hot-stamping najszerzej wykorzystywany jest do zdobienia opakowań, jednak znajduje zastosowanie także w złoceniu okładek książek, kalendarzy, czasopism, wizytówek, a nawet opakowań leków.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.