Artykuł sponsorowany

Znakowanie żywności. Podstawowe wymagania prawne

Znakowanie żywności. Podstawowe wymagania prawne

Znakowanie żywności to bardzo ważny temat, ponieważ w głównej mierze to właśnie na podstawie etykiet produktów spożywczych konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Mogą poznać właściwości produktu i sposób jego użytkowania, a przede wszystkim przekonać się, czy potrzebują tego artykułu. Jakie są podstawowe wymagania prawne dotyczące znakowania żywności? Poznajmy krajowe i unijne rozporządzenia.

Znakowanie żywności – przepisy w Polsce i Unii Europejskiej

Podstawowe wymagania prawne dotyczące znakowania żywności są zawarte zarówno w krajowych, jak i unijnych rozporządzeniach.

Polskie ustawy dotyczące znakowania żywności to:

  • ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych.

Do unijnych rozporządzeń w zakresie etykietowania żywności zalicza się przede wszystkim rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Jakie wymagania zawierają się w wymienionych ustawach i rozporządzeniach?

Podstawowe przepisy znakowania żywności

Prawo krajowe i unijne mówi, że:

  • żywność produkowana i wprowadzana do obrotu na w Polsce ma być znakowana w języku polskim. Może być znakowana również w innych językach, nie jest to jednak wymogiem,
  • żywność produkowana na terytorium Polski, ale przeznaczona do wywozu poza kraj, nie musi być znakowana w języku polskim,
  • etykiety umieszczone na produktach żywnościowych muszą zawierać dokładne informacje na temat żywności, w tym jej nazwę, ilościowy i jakościowy skład produktu, wartość odżywczą, zawartość netto lub liczbę sztuk opakowanego produktu spożywczego oraz termin przydatności do spożycia albo datę minimalnej trwałości. Konieczne są również dane na temat nazwy i adresu podmiotu wprowadzającego żywność do obrotu. Ponadto, należy podać sposób przygotowania lub stosowania żywności, w razie, gdyby brak tej informacji skutkował niewłaściwym postępowaniem ze środkiem spożywczym oraz warunki przechowywania, jeżeli mogą mieć one wpływ na jakość żywności,
  • etykiety umieszczone na produktach żywnościowych muszą zawierać informacje o substancjach, które mogą wywoływać alergie i nietolerancje. Składniki alergenne wymagają wyróżnienia w postaci większej czcionki, stylu bądź podświetlenia tła.

Dodatkowe wymagania prawne w zakresie znakowania żywności dotyczą suplementów diety – dodaje nasz ekspert z Centrum Prawa Żywnościowego, udzielającego pomocy prawnej w dziedzinie prawa żywnościowego. Jeżeli chcemy wprowadzić do obrotu suplementy, powinniśmy zapoznać się z tymi przepisami, aby nie zostać ukaranym karą pieniężną za wprowadzanie konsumentów w błąd.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.