Cechy dobrego serwisu maszyn CNC

Maszyny CNC do obróbki materiałów w wyniku intensywnej eksploatacji, niewłaściwego użytkowania czy też zbyt rzadkiej konserwacji ulegają awariom. W takiej sytuacji jest niezbędne skorzystanie z pomocy profesjonalnego serwisu, który zajmuje się usuwaniem usterek i sprzedażą części. Jak wybrać taki serwis, aby spełnił oczekiwania klienta i zagwarantował solidne wykonanie pracy?

Doskonała znajomość wielu modeli i marek czy wysoka specjalizacja?

Poszukując dobrego serwisu maszyn CNC, przede wszystkim warto zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług. Chociaż powszechnie uważa się, że im jest ona szersza tym lepiej, w rzeczywistości nie zawsze jest to właściwa ocena. Popularne powiedzenie mówi, że znać się na wszystkim, to nie znać się na niczym. Obecne na rynku wyspecjalizowane firmy, które zajmują się naprawą jednego typu maszyn, zdobywają doświadczenie wprost u producenta. Dzięki temu pracownicy od przysłowiowej podszewki poznają ich konstrukcję, mechanizm działania, najczęstsze awarie i usterki oraz ich przyczyny.

Szkolenie u producenta ma też inne zalety. Zazwyczaj wiąże się z uzyskaniem statusu autoryzowanego serwisu z dostępem do oryginalnych części zamiennych. Przykładem firmy, która go zdobyła, jest Serwis CNC Józef Karkowski z siedzibą w Katowicach, który zajmuje się kompleksowymi remontami maszyn jako autoryzowany przedstawiciel czeskiej firmy Vanad. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorstwa wszechstronne nie są godne uwagi. Warto sprawdzić kwalifikacje pracowników, które mogą obejmować różne typu maszyn. Analizując możliwości takiego usługodawcy, należy zwrócić uwagę na cechy takie jak:

  • doświadczenie – które wyznaczają liczba lat prowadzenia działalności na rynku oraz przeprowadzone realizacje zleceń,
  • kwalifikacje i certyfikaty – zarówno te dotyczące legalnego działania firmy, jak i specjalistyczne, potwierdzające znajomość konkretnych technologii czy zdobyte uprawnienia,
  • park maszynowy – od maszyn i narzędzi, jakimi dysponuje serwis, zależą jego możliwości wykonywania napraw,
  • dostęp do części zamiennych lub możliwość ich wykonania na miejscu.

Krótkie terminy napraw czy kolejki?

Jednym z kryteriów, które często podaje się jako cechę dobrego serwisu, jest krótki czas realizacji zlecenia. W praktyce nie zawsze jest to zgodne z rzeczywistością. Poszukując informacji o dobrych firmach, niekiedy można trafić na porównanie, które doskonale odzwierciedla stan faktyczny. Wykorzystuje ono młodego mechanika po szkole i starszego, doświadczonego majstra. Pierwszy z nich ma mnóstwo energii i zapału do pracy, zna najnowsze technologie, ale nie dysponuje doświadczeniem, zapleczem i kontaktami. Drugi korzysta ze starych, niemodnych metod, jest mozolny i długo pracuje nad najdrobniejszym detalem, ale poradzi sobie z każdym problemem i sprowadzi każdą potrzebną cześć. Gdyby zapytać przeciętnego klienta, którego z nich woli, z pewnością odpowie, że tego z doświadczeniem. W takim ujęciu dobry serwis maszyn CNC nie musi wyróżniać się krótkimi terminami realizacji zleceń. Często „dłużej”, znaczy „dokładniej”. Ponadto odleglejsze terminy mogą być potwierdzeniem dużej liczby klientów, a jednocześnie dobrej opinii firmy.

W dobrym serwisie maszyn CNC często można też liczyć na różne dodatkowe usługi, takie jak wsparcie techniczne, szkolenie z obsługi maszyny, doradztwo czy też naprawy z dojazdem do klienta. Warto też zwrócić uwagę na okres gwarancji, jakiej firma udziela na wykonane prace. Im jest on dłuższy, tym większą odpowiedzialność bierze ona za zrealizowane naprawy.

śr. ocena 5 / głosów 5