Artykuł sponsorowany

Co to jest spedycja?

Co to jest spedycja?

Każda firma zajmująca się wytwarzaniem towarów chce się rozwijać, poszerzać swój zasięg o nowe rynki dla swoich produktów. W tym celu niezbędna będzie zorganizowanie skutecznego transportu towarów. Wszystkie działania, podejmowane w celu dostarczenia z towarów z jednego miejsca do drugiego, nazywane są spedycją.

Na czym polega spedycja towarów?

Mogłoby wydawać się, że przewóz określonych towarów od producenta do odbiorcy nie jest zadaniem zbyt skomplikowanym. Jednak tak naprawdę spedycja to nie tylko transport – to cały proces, składający się z wielu czynności, wymagających bardzo dobrej organizacji oraz zdolności logistycznych. Spedycją towarów zajmują się przedsiębiorstwa transportowe, potocznie nazywane spedytorami - przykładem jest polska firma Kigar, działająca zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. Oferta spedytorów skierowana jest przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorców, które chcąc zminimalizować koszty prowadzenia działalności, w należyty sposób zabezpieczyć swoje towary oraz zaoszczędzić czas potrzebny na dopełnienie formalności związanych z transportem zagraniczny. Bardzo duże firmy o mocnej pozycji na rynku najczęściej samodzielnie zajmują się spedycją swoich towarów – mimo, że utrzymanie własnej floty nie jest bardziej opłacalne z finansowego punktu widzenia, to ma bardzo duże znaczenie wizerunkowe.

Jak wygląda spedycja?

Pierwszym etapem spedycji jest przyjęcie zlecenia na transport danego rodzaju towaru. Wiedząc, jakie produkty są przedmiotem spedycji, spedytor jest w stanie dobrać odpowiedni do wypełnienia zadania środek transportu – każdy towar może być przewożony jedynie w ściśle określonych warunkach i tylko pojazdem spełniającym pewne normy prawne. Następny etap to dopełnienie formalności związanych z przewozem, między innymi przygotowanie listów przewozowych, dokumentów do odprawy celnej (o ile towar wywożony jest za granicę), a także ubezpieczenie ładunku. Po domknięciu spraw formalnych, spedytor odbiera od zleceniodawcy towar i przygotowuje go do drogi. W skład tych przygotowań wchodzi załadunek, zabezpieczenie towaru przed ewentualnymi uszkodzeniami w czasie podróży, a jeśli to nie konieczne - również przeładunek oraz magazynowanie towaru. Po dostarczeniu ładunku do miejsca przeznaczenia spedytor odpowiedzialny jest również za jego wyładowanie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.