Artykuł sponsorowany

Druk cyfrowy czy offsetowy. Co wybrać?

Druk cyfrowy czy offsetowy. Co wybrać?

Druk przez bardzo długi czas odgrywał kluczową rolę w przekazywaniu wszelkiego rodzaju informacji. Choć obecnie jego znaczenie spadło, wciąż jest bardzo powszechnie wykorzystywany między innymi w produkcji książek, prasy, materiałów reklamowych oraz innych materiałów. Spośród wielu metod druku, dwie cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem. Są to druk cyfrowy oraz tzw. offset. Na czym polega różnica między nimi? Który i kiedy powinniśmy wybrać?

Jak to działa?

Żeby móc zdecydować, która technologia druku jest bardziej odpowiednia dla naszych potrzeb, należy w przybliżeniu poznać ich charakterystykę oraz mocne i słabe strony.

  • Druk offsetowy – jest odmianą druku płaskiego, w którym obraz otrzymywany jest przez naniesienie farby na podłoże przy pomocy specjalnie przygotowanych matryc. Maszyna do druku offsetowego składa się z kilku zespołów drukujących, te z kolei składają się z różnego rodzaju wałków. Najważniejszym z nich jest wałek formowy, na którym nakładana jest matryca z gumy. Każda z matryc używana w druku pokrywana jest farbą w jednym kolorze z palety CMYK – jasnoniebieskim, magenta, żółtym lub czarnym. Ponieważ matryce różnią się wzorami, kolory nakładane są na dane miejsce podłoża w różnych proporcjach – poprzez ich zmieszanie możliwe jest uzyskanie szerokiej gamy kolorów.
  • Druk cyfrowy – w przeciwieństwie do offsetu, druk cyfrowy nie wymaga stosowania matryc. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu fotoreceptora, czyli pokrytego warstwą światłoczułego materiału cylindra. Fotoreceptor w procesie drukowania zostaje naświetlony w określonych punktach – używa się do tego bardzo precyzyjnego lasera. W miejscach naświetlenia, fotoreceptor zyskuje ładunek elektrostatyczny, który pozwala przyciągnąć cząsteczkę farby obdarzone ładunkiem przeciwnym. W ten sposób powstaje obraz, który z fotoreceptora zostaje przeniesiony na podłoże, gdzie jest następnie utwardzany pod wpływem temperatury. Podobnie jak w offsecie w druku stosuje się kilka fotoreceptorów, każdy z nich przeznaczony jest do nakładania farby w jednym z kolorów palety CMYK.

Cyfra a offset – co wybrać?

O to, którą z technologii druku należy wybrać spytaliśmy przedstawiciela drukarni Ofepress:

Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju materiały zamierzamy wydrukować. Obie technologie mają swoje mocne i słabe strony, dlatego też znajdują zastosowanie w innych zadaniach. Offset przykładowo wymaga wytworzenia specjalnych matryc – jest to dość kosztowne, dlatego sprawdzi się on przede wszystkim przy druku średnich i wysokich nakładów, np. gazet czy książek, gdzie koszty druku są rozłożone na dużą ilość produktów. Druk cyfrowy nie ma takich ograniczeń, stąd zalecany jest przede wszystkim do produkcji pojedynczych sztuk i niskich nakładów. Jego dodatkową zaletą jest, że umożliwia on wprowadzenie zmian do projektu tuż przed jego  wydrukowaniem, a także personalizację wydruków – dzięki temu jest wykorzystywany m.in. w produkcji zaproszeń czy wizytówek firmowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.