Artykuł sponsorowany

Etapy procesu certyfikacji systemu zarządzania jakością

Etapy procesu certyfikacji systemu zarządzania jakością

Kiedy chcemy skorzystać z pomocy specjalistycznych instytucji, bierzemy pod uwagę wiele wytycznych. Zastanawiamy się, czy usługi proponowane przez firmę są na dobrym poziomie. Wskazówką mówiącą o tym, czy warto wziąć pod uwagę ofertę takiego przedsiębiorstwa jest przyznany certyfikat – gwarancja zaufania klientów. Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda proces certyfikacji i kto o nim orzeka?

Czym jest certyfikacja?

Jest to procedura dobrowolna, polegająca na przyznaniu pisemnego zapewnienia – przez instytucję niezależną – o tym, że dany produkt lub usługa są zgodne z właściwymi normami i przepisami prawnymi. Specjalista z Instytutu Materiałów Budowlanych i Technologii Betonu dodaje, że: Instytut przeprowadza procesy certyfikacji zakładowej kontroli produkcji w obszarze dobrowolnym i regulowanym. Uzyskanie certyfikatu przez producenta potwierdza, że wszystkie wymagania dokumentu odniesienia związane z prawidłowym postępowaniem w zakresie produkcji jego wyrobu zostały spełnione i pozytywnie ocenione przez jednostkę certyfikującą IMBiTB. Ponadto Instytut prowadzi certyfikację systemu zarządzania według wymagań normy EN ISO 9001 w zakresie dobrowolnym. Norma ta zdobyła największe uznanie na świecie jako norma jakościowa, której założenia odnoszą się zarówno do systemów zarządzania jakością, jak i do ogólnych kwestii związanych z systemami zarządzania.

Jakie są etapy?

Proces certyfikacji systemu zarządzania obejmuje następujące etapy:
  • zgłoszenie się wnioskodawcy do instytucji zajmującej się systemem certyfikacji – złożenie wniosku z odpowiednią dokumentacją;
  • rozpatrzenie wniosku przez pracownika instytucji;
  • podpisanie z klientem umowy, zawierającej postanowienia istotne w procesie certyfikacji;
  • ocenę systemu zarządzania – może być przeprowadzona w formie dwuetapowego audytu przez firmę konsultingową lub kierownictwo;
  • przyznanie decyzji – wydanie certyfikatu określającego regulację kwestii dot. poprawnego stosowania certyfikacji, a także określenia warunków nadzoru;
  • nadzór nad wydanym certyfikatem.
Jeśli firma przejdzie taką procedurę pozytywnie, uzyska certyfikat zgodności z normą ISO (tj. Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej). Dokument jest przyznawany najczęściej na czas określony, przez co firma, które chce go utrzymać – powinna przeprowadzać kontrolne audyty wewnętrzne. Przyznanie takiego certyfikatu decyduje o nadaniu prestiżu firmie oraz zwiększeniu zaufania klientów, co ma wpływ także na usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa i wzrost konkurencyjności.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.