Artykuł sponsorowany

Jak powstają zadruki na kartach plastikowych?

Jak powstają zadruki na kartach plastikowych?

Laminowane karty plastikowe to akcesoria, które na stałe weszły do codziennego użytku, zarówno jako środek płatniczy, jak i w roli kluczy, identyfikatorów, przepustek, legitymacji, kart rabatowych itp. Są one wykorzystywane w wielu branżach na dużą skalę, ale również w mniejszych przedsiębiorstwach czy lokalnych firmach. Z wyłączeniem kart płatniczych, które są przeznaczone stricte dla banków, pozostałe mogą być produkowane w mniejszych ilościach na potrzeby hoteli, sklepów, szkół, klubów, urzędów, stacji benzynowych czy innych tego typu podmiotów. Aby karty były unikatowe i jednoznacznie kojarzyły się z konkretną firmą czy placówką, nanosi się na nie kolorowe nadruki, które można dowolnie personalizować pod klienta np. nadrukowując na powierzchni karty logo lub zdjęcie.

Rodzaje i przeznaczenie kart zbliżeniowych

Karta zbliżeniowa to nic innego jak prostokątny kawałek plastiku w standardowym rozmiarze 86 mm x 54 mm (jednak w ofercie firmy CartPoland są dostępne również inne konfiguracje, np. karty rodzinka). Są najczęściej wykonywane z PCV, poliwęglanu, polietylenu, PET, ABS lub kombinacji tych tworzyw. Istnieje możliwość wyposażenia ich w pasek magnetyczny czy chip. Te dwa elementy są przeznaczone do zapisu danych, które pozwalają zidentyfikować użytkownika, otworzyć zamek w pokoju hotelowym czy w innych miejscach z ograniczonym dostępem dla osób trzecich.

Karty zbliżeniowe produkowane przez firmę CartPoland, znajdują bardzo szerokie zastosowanie w wielu obszarach przemysłu i usług. Stosuje się je np. jako:

  • bilety komunikacji miejskiej,
  • karty biblioteczne,
  • karty stałego klienta w sklepach,
  • karty klubowe, rabatowe i inne promocyjne,
  • karty parkingowe,
  • legitymacje elektroniczne,
  • karty lojalnościowe,
  • elektroniczne portmonetki, itp.

Karty plastikowe są też powszechnie używane w większości systemów kontroli dostępu. Dzięki dobraniu odpowiedniego chipa zbliżeniowego, który będzie kompatybilny z czytnikiem w danej placówce, karty nie tylko będą otwierać drzwi do pomieszczeń, ale również sprawdzą się m.in. na stokach narciarskich.

Użycie każdej takiej karty jest rejestrowane w systemie, co pozwala później odtworzyć historię wejść i wyjść czy ilość zjazdów na stoku narciarskim, co do minuty!

Nadruki na kartach – technologie druku

Karta plastikowa zbliżeniowa jest nie tylko narzędziem służącym do identyfikacji, ale również wyjątkowym nośnikiem reklamy, który z pewnością podniesie prestiż korzystających z niej instytucji. Dzięki szerokim możliwościom personalizacji i nadruku, które znajdują się w ofercie firmy CartPoland, karta może być odpowiednio oznaczona, co sprawi, że będzie przykuwać uwagę potencjalnych klientów danej placówki, podmiotu.

Obecnie w większości portfeli można znaleźć wiele takich kluczy czy identyfikatorów, które mają formę karty zbliżeniowej. Bez odpowiednich nadruków odróżnienie ich od siebie stwarzałoby dość duży problem dla użytkownika. I właśnie m.in. z tego powodu wykonuje się zadruki kart plastikowych. Są one nanoszone według poniższych metod:

  • druk offsetowy,
  • druk cyfrowy,
  • sitodruk,
  • termosublimacja,
  • re-transfer.

Druk offsetowy oferuje najwyższą jakość i trwałość nanoszonego nadruku. Wielobarwny nadruk uzyskiwany jest ze złożenia czterech podstawowych kolorów CMYK lub dodatkowych, indywidualnie dobieranych kolorów, np. wg wzornika PANTONE. Mogą to być farby o kolorach metalicznych, np. złote, srebrne. Możliwość stosowania indywidualnych kolorów z palety (np. PANTONE) pozwala na otrzymanie żywych, atrakcyjnych barw.

Zadruk karty wykonywany metodą druku cyfrowego jest trochę niższej jakości niż w druku offsetowym. Jednak jest to lepszy sposób niż np. druk termosublimacyjny. Wielokolorowy obraz jest uzyskiwany ze złożenia czterech podstawowych barw CMYK. Nie ma jednak możliwości stosowania dowolnego koloru ze wzornika np. PANTONE.

Sitodruk to inna popularna technika druku kart plastikowych. Podobnie jak metoda offsetowa, pozwala na uzyskiwanie wielokolorowych nadruków złożonych z barw podstawowych CMYK i dodatkowych kolorów np. wg wzornika PANTONE. W stosunku do druku offsetowego jest metodą bardziej uniwersalną, stąd druk na takich materiałach jak PCV czy polietylen nie stanowi dużego utrudnienia, niemniej charakteryzuje się gorszą jakością i niższą wydajnością. 

Druk termosublimacyjny polega na nanoszeniu kolorowej grafiki na powierzchnię tworzywa z wykorzystaniem wysokiej temperatury. Wcześniej wzór jest wykonany na taśmie transferowej, a w odpowiednio gorącym środowisku (150-180°C) i pod ciśnieniem jest on przenoszony na podłoże. W efekcie następuje trwałe zintegrowanie tuszu z tworzywem. Druk na kartach tą metodą wykonuje się za pomocą drukarek termosublimacyjnych. Gwarantują one bardzo precyzyjne odwzorowanie motywu włącznie z wyraźnym przejściem tonalnym kolorów i ich głębokim nasyceniem.

Z kolei drukarki re-transferowe przenoszą wzór z taśmy CMYK na specjalny film, a dopiero z niego na powierzchnię karty. W trakcie tego procesu głowica drukarki nie ma kontaktu z kartą, co do minimum ogranicza ryzyko jej uszkodzenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.