Na czym polega konsolidacja?
W czasach powszechnego dostępu do internetu znacznemu poszerzeniu uległy również rynki zbytu. Nikogo już nie dziwi zamawianie towarów bezpośrednio z Chin czy z USA. Rzadko jednak zastanawiamy się w jaki sposób takie ładunki są transportowane? Jak wygląda droga, którą muszą przebyć zanim zostaną nam dostarczone. Ważnym pojęciem w tym temacie jest tak zwana konsolidacja.
Konsolidacja – czym jest i na czym polega?
W transporcie międzynarodowym stosowaną jednostką ładunkową są różnego rodzaju i wielkości kontenery. Są to duże, odznaczające się wysoką ładownością skrzynie, które skutecznie zabezpieczają zamknięty w nich ładunek przed uszkodzeniem w wyniku działania sił mechanicznych czy oddziaływaniem środowiska naturalnego, np. opadów czy promieniowania. Jednak wysłanie ładunku w kontenerze jest dość kosztowne, a zatem wartość samego ładunku powinna być dużo większa od ponoszonych kosztów – w przeciwnym wypadku jest to zupełnie nieopłacalne. Co jednak zrobić, jeśli zamówiony przez ładunek jest warty mniej, niż koszt transportu w kontenerze. W tym właśnie miejscu pojawia się pojęcie konsolidacji. Czym ona jest i na czym polega?
Konsolidacja to, w najprostszej definicji, łączenie ze sobą ładunków pochodzących od różnych nadawców, które zmierzają w tym samym kierunku – wyjaśnia przedstawiciel firmy Net-Cargo – Krótko mówiąc, nadawcy różnych ładunków ponoszą wspólny koszt transportu w kontenerze.
Jak to wygląda w praktyce?
Konsolidacja ładunków odbywa się z reguły według pewnego schematu. Na początek wszystkie ładunki, które mają zostać skonsolidowane w jeden dostarczane są do magazynu firmy świadczącej usługi przewozowe. Następne do każdego ładunku wystawiany jest osobny list przewozowy. Dodatkowo wystawiany jest list zbiorczy z listą ładunkową, określającą jakie przesyłki wchodzą w skład skonsolidowanego ładunku. Teraz taki łądunek jest gotowy do udania się w dalszą podróż. Zwykle odbywa się to drogą morską – wyjątkiem są sytuacje, kiedy ładunek został skonsolidowany w głębi lądu. Wtedy należy kontener dostarczyć do portu na pokładzie ciężarówki, pociągu bądź statków śródlądowych. Po dotarciu do swego celu kontener poddawany jest dekonsolidacji, czyli podzieleniu całego ładunku na mniejsze części, z których każda jest wysyłana w dalszą drogę, do odbiorcy.
Zalety i wady konsolidacji
Konsolidacja, jak każde rozwiązanie, ma swoje zalety oraz wady. Najważniejszą zaletą jest fakt, że proces ten pozwala znacząco obniżyć koszty transportu w przypadku ładunków, których wartość jest relatywnie niska – całość kosztu transportu zostaje rozbita bowiem na wielu nadawców. Kolejna korzyść to znacznie uproszczona procedura, co wynika z faktu, że skonsolidowany ładunek łatwiej jest wysłać i przeprowadzić przez odprawę celną, niż robić to z każdą przesyłką z osobna. Mimo to, przesyłka konsolidowanych ładunków trwać będzie zwykle znacznie dłużej, niż w przypadku ładunków większych. Spowodowane jest to tym, że do zminimalizowania kosztów przewoźnicy potrzebują jak największych ładunków. Krótko mówiąc – zamówiony przez nas towar czeka w magazynie, aż zbierze się dostateczna ilość innych towarów, wysyłanych w tym samym kierunku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana