Artykuł sponsorowany

Zasady spedycji międzynarodowej

Zasady spedycji międzynarodowej

Organizacja sprawnego transportu towarów – jak w bardzo dużym skrócie można określić spedycję – musi opierać się z jednej strony na płynnej współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a z drugiej na bardzo dobrej znajomości prawa przewozowego. Siłą rzeczy więc spedycja krajowa różnić się będzie od międzynarodowej, ponieważ w każdym z tych przypadków uwzględnić musi nieco inne przepisy.

W Polsce umowy spedycyjne reguluje prawnie kilka artykułów kodeksu cywilnego. W razie ewentualnych sporów okazują się one jednak zazwyczaj niewystarczające, podobnie jak sama zawarta przez obie strony umowa. Powinien się więc w niej znaleźć również zapis pozwalający na uwzględnienie norm zawartych w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycyjnych. OPWS w znacznie bardziej klarowny sposób regulują prawa i obowiązki obydwu stron umowy – również w spedycji międzynarodowej.

Przepisy lokalne

– Znajomość odpowiednich fragmentów kodeksu cywilnego oraz założeń wynikających z OWPS to jednak za mało, by należycie organizować przewóz towarów pomiędzy różnymi krajami – zaznacza ekspert z firmy Atak Logistik ze Szczecina . Należy bowiem zapoznać się również ze stosownymi, odpowiadającymi tym dokumentom regulacjami właściwymi dla państwa, z którego importujemy lub do którego eksportujemy interesujący nas ładunek.

Konwencja CMR

Jest to tym bardziej istotne, że również ustanowiona w 1956 r. w Genewie (a ratyfikowana przez Polskę sześć lat później) konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów – tzw. Konwencja CMR – nie uwzględnia obecnie wszystkich zagadnień związanych z transportem dóbr pomiędzy krajami. Określa ona takie kwestie, jak choćby sporządzanie listów przewozowych w trzech egzemplarzach, po jednym dla spedytora, nadawcy oraz odbiorcy ładunku, albo przeprowadzanie tego ostatniego przez kontrolę celną.

Jest jeszcze FIATA

W razie potrzeby można jeszcze ewentualnie posiłkować się wskazówkami Międzynarodowej Federacji Zrzeszeń Spedytorów (FIATA), choć ta zrzeszająca 93 organizacje spedytorów z 84 krajów instytucja zajmuje się przede wszystkim ochroną i reprezentacją interesów zawodowych osób działających w tej branży. Jej celem jest jednak również utrzymanie odpowiednio wysokiego poziomu usług spedycyjnych, dlatego zawarte w wydawanych przez Federację dokumentach zapisy również w pewnym stopniu regulować mogą zasady spedycji międzynarodowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.