Elementy budowy alternatora
Alternator, skonstruowany w 1891 roku przez Nikolę Teslę, współpracuje z akumulatorem. I choć większość osób słyszała o drugim wymienionym urządzeniu, to pierwsze jest znacznie mniej znane, choć pełni bardzo ważną funkcję. Alternator nazywa się inaczej prądnicą prądu przemiennego. Do czego służy oraz jak jest zbudowany ten istotny element samochodu?
Alternator, skonstruowany w 1891 roku przez Nikolę Teslę, współpracuje z akumulatorem. I choć większość osób słyszała o drugim wymienionym urządzeniu, to pierwsze jest znacznie mniej znane, choć pełni bardzo ważną funkcję. Alternator nazywa się inaczej prądnicą prądu przemiennego. Do czego służy oraz jak jest zbudowany ten istotny element samochodu?
Alternator – co to takiego?
Alternator jest wykorzystywany do wytwarzania prądu, między innymi w pojazdach. Służy do ładowania akumulatora – bez niego to urządzenie przestałoby działać, a zatem uruchomienie samochodu byłoby niemożliwe. Alternator zamienia energię mechaniczną w prąd przemienny i jest niezwykle istotny dla prawidłowego działania pojazdów.
Jak jest zbudowany alternator?
Budowa alternatora nie jest skomplikowana. W centrum urządzenia znajduje się nieruchomy stojan. Wychodzą z niego równomiernie rozłożone trzy uzwojenia. Następnym elementem jest elektromagnes, w tym przypadku zwany wirnikiem. Do działania napędzają go szczotki i pierścienie ślizgowe. Szczególnie ważną część stanowi pasek alternatora. To on odpowiada za pracę urządzenia, a napędza go wał korbowy silnika.
Istotną częścią jest też regulator napięcia, którego dodatkową funkcją jest podtrzymywanie prądu wykorzystywanego do ładowania akumulatora. Do elementów alternatora należy również zespół prostowniczy, który składa się z diod zmieniających prąd przemienny w stały oraz układ kompensacji temperatury. Utrzymanie wszystkich części składowych w dobrym stanie jest bardzo ważne, aby urządzenie działało bez zarzutu.
W jaki sposób dbać o alternator?
Aby uniknąć przykrych niespodzianek związanych z wykorzystywaniem pojazdu, warto zająć się alternatorem jeszcze zanim coś się w nim zepsuje. W tym celu przeprowadza się przeglądy w profesjonalnych serwisach samochodowych. Dzięki temu ewentualne usterki i uszkodzenia są wykrywane odpowiednio wcześniej.
Alternator składa się ze ściśle współpracujących ze sobą części narażonych na uszkodzenia lub zużycie. Kiedy dojdzie do awarii, można wymienić urządzenie albo po prostu oddać je do regeneracji, czyli wymiany części nie nadających się już do użytku – tłumaczy pracownik firmy Autoelektroklima. Niebezpieczna dla alternatora, podobnie jak dla innych elementów znajdujących się pod maską samochodu, może być woda.
Konieczne jest zatem unikanie zawilgocenia tego urządzenia. W tym celu trzeba uważać podczas mycia silnika oraz powstrzymywać się od otwierania maski w czasie silnych opadów deszczu i śniegu. Odpowiednie dbanie o alternator wpłynie pozytywnie na pracę całego pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana